Page 92 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 92
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
değiştirilmesi halinde, Yönetmeliğin farklı ülkelerden koruma amaçlı olarak kitlesel
şekilde sınırlarımıza geleceklere de uygulanması mümkündür.
Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesinde ise, geçici koruma kararının,
İçişleri Bakanlığı’nın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından alınacağı; geçici
korumanın yöntemi ve uygulanmasına dair usul ve esasların ise YUKK’un 105’inci
maddesinin 3’üncü fıkrasına göre Göç Politikaları Kurulu tarafından belirleneceği
ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından uygulanacağı belirtilmektedir.
Ayrıca, Yönetmeliğin 15’inci maddesinde, Bakanlar Kurulu’nun, milli güvenliği, kamu
düzenini, güvenliğini veya sağlığını tehdit edebilecek şartların oluşması durumunda,
uygulanmakta olan geçici koruma tedbirlerinin sınırlandırılmasına ya da süreli veya
süresiz durdurulmasına karar verebileceği de kaydedilmektedir.
Diğer bir önemli nokta olarak, Geçici Koruma Yönetmeliği’nin 26’ncı maddesinde,
Yönetmelik kapsamındaki yabancılara sağlık, eğitim, iş piyasasına erişim, sosyal
yardım ve hizmetler ile tercümanlık ve benzeri hizmetlerin sağlanabileceği; bunlar
dışındaki hizmetlerin de kamu kurum ve kuruluşları tarafından imkânlar ölçüsünde
ayrıca verilebileceği; yönetmelik kapsamındaki yabancıların, geçici koruma kimlik
belgeleriyle elektronik haberleşme hizmeti dâhil diğer hizmetler için abonelik
sözleşmesi yapabileceği; ayrıca, yönetmelik kapsamında ilgili bakanlıklar ile kamu
kurum ve kuruluşları tarafından verilen hizmetlerin AFAD koordinasyonunda
yürütüleceği belirtilmektedir.
Geçici korumaya ilişkin bir diğer önemli mevzuat düzenlemesi ise, 11/01/2016 tarihli
ve 2016/8375 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Geçici Koruma
Sağlanan Yabancıların Çalışma İzinlerine Dair Yönetmelik’tir.
Söz konusu Yönetmelik, Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun geçici
korumaya ilişkin 91’inci maddesi ile Geçici Koruma Yönetmeliği’nin “iş piyasasına
erişim hizmetleri” başlıklı 29’uncu maddesine dayanılarak hazırlanmış olup; geçici
koruma sağlanan yabancıların çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektedir.
Buna göre, geçici koruma sağlanan yabancılar, geçici koruma kayıt tarihinden altı
ay sonra Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na çalışma izni için başvuruda
bulunabilirler.
Geçici koruma alanındaki bu iki önemli Yönetmeliğe ilave olarak, Suriyelilere sunulan
hizmetler çeşitli genelge, yönerge ve protokollerle de düzenlenmekte olup; söz konusu
düzenlemelerin listesi işbu raporun 1 no’lu Ek’inde ayrıca yer almaktadır.
92 TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU