Page 139 - temel-haklar
P. 139
etmeleri değil aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun iş-
lem tesis etmeleri beklenmektedir.
37. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri” başlıklı 6 ncı maddesinde
“Kurum, inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına dayalı
adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçü-
lülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, ne-
zaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış
hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı,
makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvu-
ru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum
veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine
uyar. “ hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer
alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı-
nın 41’inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmektedir ve
benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa
Doğru İdari Davranış Yasası”nda da yer verilmiştir.
38. Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgelerin ilgili İdare tarafın-
dan süresi içerisinde gönderdiği ve şikayetçiye makul sürede idarece
cevap verdiği anlaşılmış olup, İdarenin bu konularda iyi yönetim
ilkelerine uygun hareket ettiği görülmüştür.
39. Ancak, 26 nolu paragrafta belirtildiği üzere; idare, 5015 sayı-
lı Kanununda öngörülmediği halde; yaptığı Yönetmelik değişikliği ile
dağıtıcılara yükümlülük getirmiş ve bu yükümlüğü yerine getiremeyen
dağıtıcılar hakkında idari yaptırım uygulayacağına ilişkin düzenleme
yapmıştır. İdare, yasanın verdiği yetki ve amaca uygun olarak yönet-
melik düzenlemesi yapmayarak, kanuna uygunluk ilkesine uygun
davranmamıştır. Ayrıca, şikâyetçinin başvuru dilekçesine ilgili idare
tarafından verilen cevapta hangi sürede hangi mercilere başvurabi-
leceği bilgisinin verilmediği ve verilen cevabın gerekçeli olmadığı gö-
rülmüş olup, “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ve
“kararların gerekçeli olması” ilkelerine uyulmadığı anlaşılmıştır.
Bundan böyle İdareden bahse konu iyi yönetim ilkelerine uy-
ması beklenmektedir.
134 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU