Page 135 - temel-haklar
P. 135
25. Kaldı ki, söz konusu Kanundaki; dağıtıcılara, pazarlama pro-
jeksiyonunda gerçekleşen “yüzde ondan fazla” artış ve eksilişleri “açık-
lama” yükümlülüğü getirilmesine ilişkin düzenleme ile yasa koyucu;
dağıtıcıların, 60.000 ton satış yapma yükümlülüğü bir yana, projek-
siyonunda gerçekleşen yüzde on veya daha az orandaki artış ve
eksilişleri açıklama yükümlülüğü altına dahi sokmamıştır.
26. 5015 sayılı Kanunda, dağıtıcıların asgari satış yapmalarına
ilişkin bir yükümlülüğe yer verilmemesine, hatta bu konuda
dağıtıcılara yüzde onluk bir esneklik payı sağlanmasına rağ-
men, EPDK tarafından yapılan yönetmelik değişikliği ile dağıtıcılara
asgari 60.000 ton beyaz ürün satış yapma yükümlülüğü getiril-
miş ve bu yükümlülüğe uymayanlara da yaptırım uygulanacağı hük-
me bağlanmıştır. Ayrıca, bahsi geçen Kanunda, EPDK’nın asgari satış
yükümlüğü getirebileceğine ilişkin herhangi bir yetki hükmünün de
bulunmadığı anlaşılmıştır. Bu durumlar dikkate alındığında, EP-
DK’nın, Kanunun kendisinde tanıdığı yetki sınırları içerisinde
olmayan bir hususta ve yasa koyucunun görev alanına giren bir
konuda düzenleme yaptığı kanaatine varılmıştır. Bu nedenlerle,
söz konusu yönetmelik hükümlerinin hukuka aykırı olduğu sonuç ve
kanaatine varılmıştır.
27. Öte yandan, 15 no.lu paragrafta yer verilen Danıştay kararında;
dağıtıcıların asgari yıllık 60.000 ton beyaz ürün satışı yapmak zorun-
da olduğu sonucuna varılmış ise de gerek 5015 sayılı yasada konuya
ilişkin bir hüküm bulunmaması, söz konusu yönetmelikte yapılan son
değişikliğin hukuka aykırı olduğu değerlendirildiğinde, Danıştay’ın
söz konusu değerlendirmesine katılmak mümkün bulunmamakta-
dır. Yine 17 no.lu paragrafta yer verilen Danıştay kararı; 5015 sayılı
Kanununda dağıtıcıların 60.000 ton beyaz ürün satışı yapmak
zorunda olduğuna ilişkin bir hüküm bulundurmadığına yönelik
tespitimizi, 16 no.lu paragrafta yer verilen Danıştay kararı ise, 5015
sayılı Kanundaki düzenlemeler ile dağıtıcı firmaların yıllık 60.000 ton
beyaz ürünü satacak kapasite, donanım ile ekonomik güce sahip ol-
malarının hedeflendiği belirtilmek suretiyle 60.000 ton beyaz ürü-
nün pazarlanması ve satışının dağıtıcılar için bir hedef olduğu
asgari satış zorunluluğu olmadığı yönündeki tespitimizi açıkça
desteklemektedir.
130 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU