Page 136 - temel-haklar
P. 136

28. Diğer taraftan, söz konusu yönetmelik değişikliğiyle; hukuken
            geçerli bir nedene dayanmaksızın, pazarlama projeksiyonunda beyan
            edilen asgari yıllık 60.000 ton beyaz ürün (benzin, motorin) satışını
            gerçekleştiremediği tespit edilen dağıtıcılar hakkında Kanunun ilgili
            maddeleri gereği idari yaptırım uygulanacağı belirtilmiş, ancak, han-
            gi durumların hukuken geçerli bir neden olabileceği hususları-
            nın neler olduğu belli olmadığı gibi, ucu açık bir düzenlemenin
            hukukta istirar ve güvenlik sorunu doğuracağı kuşkusuzdur.
            Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin(AİHM) bir çok içtihadı-
            da bu yöndedir. Bu durum, söz konusu yönetmelik hükmünün hangi
            durumlarda uygulanacağı konusunda bir belirsizlik oluşturmaktadır.
            Anayasa’nın 2 nci maddesinde yer alan hukuk devletinin temel ilke-
            lerinden biri belirliliktir. Bu ilkeye göre, düzenlemelerin hem kişiler
            hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer
            vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır, uygulanabilir, öngörülebilir ve
            nesnel olması gereklidir. İdare bahsi geçen yönetmelik değişikliğinde
            “hukuken geçerli bir nedenler”i belirlerken hangi ölçütleri esas alaca-
            ğını açık, belirgin ve somut olarak ortaya koymamıştır. Söz konusu
            yönetmelik düzenlemesi bu anlamda belirli ve öngörülebilir değildir.
            Dolayısıyla da Anayasa’nın 2 nci maddesinde yer alan “Hukuk Devleti”
            ilkesine de aykırılık oluşturmaktadır.
               29. İdare, söz konusu yönetmelik değişikliğiyle; dağıtıcı lisansı
            sahiplerine 60.000 ton beyaz ürün (benzin, motorin) satışını gerçek-
            leştirme zorunluğu getirilerek, dağıtım faaliyetinin belirli bir ölçeğin
            üstündeki büyük şirketler eliyle yürütülmesinin hedeflendiği anlaşıl-
            maktadır. Ancak, dağıtıcılara getirilen bu zorunluluğun, pazara giriş
            engeli yaratıp yaratmayacağı veya bu konudaki düzenlemenin
            petrol piyasasındaki rekabeti engelleyici nitelikte olup olmadı-
            ğı hususunun da ayrıca değerlendirilmesi gerekir.
               30. 7 nolu paragrafta belirtilen Anayasa hükümlerinden anlaşıla-
            cağı üzere; Devletin, mal ve hizmet piyasalarının sağlıklı ve düzenli
            işlemelerini sağlayıcı ve geliştirici tedbirleri almak; piyasalarda
            fiilî veya anlaşma sonucu doğacak tekelleşme ve kartelleşmeyi önle-
            me görevi bulunmaktadır. 9 nolu paragrafta değinildiği üzere; 5015
            sayılı Kanun’da; Kanun’un amacının, petrolün doğrudan veya iş-
            lenerek güvenli ve ekonomik olarak rekabet ortamı içerisinde
            kullanıcılara sunumuna ilişkin piyasa faaliyetlerinin şeffaf, eşitlikçi




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  131
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141