Page 368 - temel-haklar
P. 368

kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kaldığı hususları dikkate alındığın-
            da; hukuki güvenlik ilkesinin zedelendiği, kullanılan araçlarla
            hedeflenen amaç arasında makul orantılılık ilişkisinin gözetil-
            meyerek mülkiyet hakkının  özüne dokunulduğu, dolayısıyla
            toplumsal yarar ile şikâyetçilerin mülkiyet hakları arasında
            adil dengenin sağlanamadığı, tüm bu nedenlerle idarenin şikâye-
            te konu olaydaki işlem ve eylemlerinin hukuka ve hakkaniyete
            uygun olmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
               E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               32) Anayasanın 35 inci maddesinde herkesin mülkiyet hakkına sa-
            hip olduğu, bu  hakkın ancak kamu  yararı   amacıyla,  kanunla  sınırla-
            nabileceği,  mülkiyet  hakkının  kullanılmasının toplum yararına aykırı
            olamayacağı düzenlenmiştir. BM İnsan Hakları Evrensel Beyanname-
            si’nin  mülkiyet hakkını düzenleyen 17 inci maddesi, “Hiç kimsenin
            keyfi olarak mülkiyetinden yoksun bırakılamayacağı” hükmünü amir-
            dir. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1 no.lu Protokolün 1. Mad-
            desinde “Her gerçek ve tüzel kişinin, mal ve mülk dokunulmazlığına ri-
            ayet edilmesini isteme hakkının olduğu, herhangi bir kimsenin ancak
            kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve Uluslararası
            hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yoksun bıra-
            kılabileceği” hüküm altına alınmıştır. Anayasa’nın 35 inci maddesi de
            Sözleşme’ye Ek 1 No.lu Protokol’ün 1 inci maddesindeki düzenlemeye
            benzer şekilde, birinci fıkrasında mülkiyet hakkını tanımış, ikinci ve
            üçüncü fıkralarında ise mülkiyet hakkının sınırlandırılması ve bu sı-
            nırlandırmanın ölçütünü belirtmiştir.
               33) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin “Hakları kötüye kullan-
            ma yasağı” başlıklı 17 inci maddesi, Sözleşmedeki hiçbir hükmün, bir
            devlete Sözleşmede tanınan hak ve özgürlüklerin yok edilmesi veya
            bunların sözleşmede öngörülmüş olandan daha geniş ölçüde sı-
            nırlandırılmalarını amaçlayan bir etkinliğe girişme ya da ey-
            lemde bulunma hakkı verdiği biçiminde yorumlanamayacağını
            düzenlemektedir.
               34) Bu doğrultuda somut olayımız değerlendirildiğinde idarenin
            kamulaştırma  bedelini  ilgililere  ödememiş  olması,  mülkiyet hakkı
            ihlaline yol açtığı gibi AİHS’nin 17 inci maddesindeki  hakları kö-
            tüye kullanma yasağının ihlaline de yol açmıştır. Bu ihlallerin




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  363
   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373