Page 453 - temel-haklar
P. 453
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
29) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
30) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinde:
“Kurum inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına
davalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlen-
mesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık,
dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uy-
gunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların ge-
rekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın
geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yö-
netim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tulum veya davranışta bu-
lunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar. “ şeklinde
yer verilmektedir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkele-
rin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci
maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer il-
kelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru
İdari Davranış Yasasında da yer verilmiştir.
31) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
ticesinde; şikâyet başvurusu kapsamında ilgili idarelerden istenilen
bilgi ve belgelerin süresi içinde ve gerekçeli olarak kurumumuza gön-
derildiği, bu anlamda “kararların gerekçeli olması”, “kararın gecikti-
rilmeksizin bildirilmesi” ve “makul sürede karar verme” ilkelerine
uygun hareket edilerek cevap verildiği ancak Anayasa’nın 40 ıncı
maddesinde açık bir şekilde ifade edilen “karara karşı başvuru yolla-
rı ve sürelerinin gösterilmesi” ilkesine aykırı davranılarak şikâyetçiye
hangi kanun yolları ve mercilere başvurulabileceği ve süreleri hakkın-
da bilgi verilmediği, öte yandan idarenin kamulaştırma bedelini öde-
meyi geciktirmesi, ödeme takvimindeki belirsizlik, iyi yönetim ilkele-
rinden “hesap verilebilirlik”, “şeffaflık”, “haklı beklentiye uygunluk”
448 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU