Page 453 - temel-haklar
P. 453

F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               29) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
            yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
            zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
            mektedir.
               30) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinde:
            “Kurum inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına
            davalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlen-
            mesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık,
            dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uy-
            gunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
            hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların ge-
            rekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın
            geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yö-
            netim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tulum veya davranışta bu-
            lunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar. “ şeklinde
            yer verilmektedir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkele-
            rin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci
            maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer il-
            kelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru
            İdari Davranış Yasasında da yer verilmiştir.
               31) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
            ticesinde; şikâyet başvurusu kapsamında ilgili idarelerden istenilen
            bilgi ve belgelerin süresi içinde ve gerekçeli olarak kurumumuza gön-
            derildiği, bu anlamda “kararların gerekçeli olması”, “kararın gecikti-
            rilmeksizin bildirilmesi” ve “makul sürede karar verme”  ilkelerine
            uygun hareket edilerek cevap verildiği ancak Anayasa’nın 40 ıncı
            maddesinde açık bir şekilde ifade edilen “karara karşı başvuru yolla-
            rı ve sürelerinin gösterilmesi” ilkesine aykırı davranılarak şikâyetçiye
            hangi kanun yolları ve mercilere başvurulabileceği ve süreleri hakkın-
            da bilgi verilmediği, öte yandan idarenin kamulaştırma bedelini öde-
            meyi geciktirmesi, ödeme takvimindeki belirsizlik, iyi yönetim ilkele-
            rinden “hesap  verilebilirlik”, “şeffaflık”, “haklı beklentiye uygunluk”






           448   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458