Page 493 - temel-haklar
P. 493

zorunludur… Yargı yetkisini Türk Milleti adına kullanacak olan bir
            merciin mahkeme olarak kabul edilmesi için kuruluşu, görev ve yet-
            kileri, işleyişi ve yargılama usullerinin yasayla düzenlenmesi, karar
            organlarının hâkimlerden teşekkül etmesi, yargılama tekniklerini uy-
            gulayarak ve genelde dava yolu ile uyuşmazlıkları ve anlaşmazlıkları
            çözümlemekle görevli olması, görev yapan üyelerin atanmalarının,
            hak ve ödevlerinin, emekliye ayrılmalarının, Anayasa’nın öngördüğü
            mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkim teminatı esaslarına göre düzen-
            lenmiş  olması  ve Anayasa’da  sayılan  ve  başında  bir  yüksek  mahke-
            menin bulunduğu yargı düzenlerinden birinde yer alması gereklidir.
            Tüketici Sorunları Hakem Heyeti ise,… yargı organlarının ve mensup-
            larının Anayasada belirtilen niteliklerine sahip değildirler. Bu neden-
            lerle, başvuran Tüketici Sorunları Hakem Heyeti “mahkeme” niteli-
            ği taşımadığından, itirazın başvuranın yetkisizliği nedeniyle reddi
            gerekir…”
               16. Yargıtay 13 üncü Hukuk Dairesi’nin 18/03/2015 tarih-
            li ve 2015/4623E.-8731K. sayılı  kararında;  “… İtirazın iptaline
            ilişkin istem hakkında karar verme yetkisi mahkemede olduğuna ve
            tüketici hakem heyeti mahkeme niteliğinde olmadığına göre, tüketici
            hakem heyetleri “itirazın iptali” olarak önüne gelen olayları “alacak”
            şeklinde karara bağlamak ve kendilerine yapılan başvuruları her halü-
            karda kabul etmek zorundadır…”

               17. Danıştay 8 inci Dairesi, “huzur hakkı” karşılığı ödenecek üc-
            retin üst sınırının, ilgili belediyenin türüne göre farklı miktarda be-
            lirlenip belirlenemeyeceği konusunda verdiği  13/02/2006 tarihli
            ve 2004/5352 E., 2006/544 K. sayılı kararında; “… Dava konu-
            su genelgenin yürürlüğe girdiği tarihte yürürlükte bulunan 1580 sa-
            yılı Belediye Kanununun 156. maddesinde, nüfusu 70 binden yukarı
            olan belediyelerde gerek görüldüğü takdirde meclis üyelerine huzur
            hakkı  verileceği,  bu  huzur  hakkının  miktarını  tayin  eden  belediye
            meclis kararlarının İçişleri Bakanlığının onayı ile kesinleşeceği kuralı
            yer almıştır. Huzur hakkı, sözlük anlamı ile kurul ya da komisyonda
            bulunan üyelerin, buralarda yaptıkları çalışma ve harcadıkları
            emeklerinin karşılığının verilmesi için “ödenen ücreti” ifade
            eder. İlçe belediye meclis üyesi olan davacı, İçişleri Bakanlığının dava-
            ya konu genelgesi ile Büyükşehir belediye meclis üyeleri ile ilçe ve ilk
            kademe belediye meclis üyelerine ödenecek huzur hakları konusunda




           488   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498