Page 496 - temel-haklar
P. 496

ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesinin 20 ve 22 nci maddelerine göre
            hakem heyetine ulaşan tüketici şikâyetleri bakımından  kendisine
            her toplantı başına “huzur hakkı” şeklinde sabit bir ücret de-
            ğil, diğer üyelerden farklı olarak “dosya başına” ücret takdir
            edilmesi gerektiğini iddia etmiş ise de;
               23. (10) numaralı paragrafta belirtilen, 1136 sayılı Kanunun “Avu-
            katlığın amacı” başlıklı 2 nci maddesinin birinci fıkrası ve aynı Kanu-
            nun “Avukatlık ücreti” başlıklı 164 üncü maddesinin birinci fıkrası
            birlikte değerlendirildiğinde; avukatların her derecede yargı organla-
            rı, hakemler, resmi/özel kişi ve kurumlar önünde görülen herhangi
            bir hukuki uyuşmazlıkta,  uyuşmazlığın  taraflarından birine hukuki
            yardımda bulunması hâlinde bahse konu Kanuna dayanılarak çıkarı-
            lan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre avukatlık ücretine hak ka-
            zanacağı konusunda herhangi bir tereddüt bulunmamaktadır. Buna
            karşılık, tüketicilerin haklarını korumaya yönelik olarak cid-
            di bir kamu hizmeti sunan tüketici hakem heyetlerinde baro
            temsilcisi üye olarak görev yapan avukatların aslî görevi, uyuş-
            mazlığın taraflarından birine hukuki yardım sağlamak değil,
            önlerine gelen uyuşmazlık konusunda hakem heyetinde görev
            yapan başkan ve diğer üyelerle birlikte verilen karara “eşit oy”
            hakkına sahip “üye” sıfatıyla katılımdan ibarettir.
               24.  Kaldı ki, (15) numaralı paragrafta açıklanan Anayasa Mah-
            kemesinin 31/05/2007 tarihli ve 2007/53E.-61 K. sayılı kararı ile
            (16) numaralı paragrafta açıklanan Yargıtay 13. Hukuk Dairesinin
            18/03/2015  tarihli ve 2015/4623E.-8731  K. sayılı  kararları birlikte
            değerlendirildiğinde; tüketici hakem heyetleri mahkeme niteliği
            taşımadığına göre, önüne gelen uyuşmazlıklarda verdiği karar-
            ların da yargısal olmaktan çok “idari” nitelikli kararlar olduğu,
            bu kararlarda imzası bulunan baro temsilcisi üye avukatların
            karar alınırken hukuki görüşlerini bildirmesinin, yapılan işin
            ve alınan kararların niteliğini değiştirmeyeceği açıktır.

               25. Öte yandan; 6502 sayılı Kanunun 71 inci maddesinde, tüke-
            tici hakem heyeti başkan ve üyeleri ile raportör olarak görevlendiri-
            len diğer kamu personeline “huzur hakkı” ödeneceği ve bu ödemelere
            ilişkin usul ve esasların Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak
            Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirleneceği açıkça hüküm altına





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  491
   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501