Page 497 - temel-haklar
P. 497

alınmış olup, benzer hükme Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğinin
            30/2 maddesinde de yer verilmiştir. İlgili idarenin anılan Kanun
            ve Yönetmelik hükümlerine uygun olarak hazırlayıp yürürlüğe
            koyduğu ikincil düzenleme (Tüketici Hakem Heyetleri Başkan
            ve Üyelerine ve Raportör Olarak Görevlendirilen Diğer Kamu
            Personeline Ödenecek Huzur Hakkı ve Huzur Ücreti İle Bilirki-
            şilere Ödenecek Ücrete İlişkin Usul ve Esaslar) doğrultusunda
            tüketici hakem heyetlerinde görev yapan tüm başkan, üye ve
            raportörlere toplantı başına “huzur hakkı” ödemesinde bu yö-
            nüyle herhangi bir hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

               26. (22) numaralı paragrafta açıklanan avukatların baro temsilcisi
            üye sıfatıyla tüketici hakem heyetlerinde ifa ettikleri üyelik görevinin
            niteliği, (24) numaralı paragrafta açıklanan “huzur hakkı” ödenmesine
            ilişkin dayanak mevzuat ve (14) numaralı paragrafta açıklanan Anaya-
            sa Mahkemesi kararında “eşitlik ilkesinin” ne şekilde yorumlanması
            gerektiğine ilişkin “…Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan kimi kişi ve
            topluluklara ayrı kurallar uygulanarak kanun karşısında eşitliğin ih-
            lali yasaklanmıştır...” ifadesi birlikte değerlendirildiğinde, şikâyetçi-
            nin avukat olması gerekçesiyle aynı hakem heyetinde birlikte
            görev yaptığı başkan ve diğer üyelerden farklı şekilde kendisi-
            ne toplantı başına “huzur hakkı” yerine her şikâyet başvurusu
            için “dosya başına” ücret ödenmesi yönündeki talebinin reddi-
            ne karar vermek gerekmiştir.
               27. Şikâyetçinin başvurusunda ayrıca; şikâyet dosya sayıları
            (iş yükü) çok farklı olmasına rağmen, uygulamada tüm tüketici
            hakem heyetlerinde görev yapan kişilere (başkan, üye veya ra-
            portör olmasına göre) aynı miktarda huzur hakkı ödenmesinin
            de hukuk, hakkaniyet ve Anayasanın “eşitlik” ilkesine aykırı
            olduğunu iddia ettiği anlaşılmıştır.
               28. Öncelikle, şikâyetçinin başvuru dilekçesinde örnek olarak gös-
            terdiği ilçe tüketici hakem heyetlerine gelen yıllık şikâyet başvuru
            sayılarını teminen Adıyaman Valiliği Ticaret İl Müdürlüğü  ve Kâhta
            Kaymakamlığından alınan yazı cevaplarına göre; 2014 yılında Kâh-
            ta İlçesi Tüketici Hakem Heyetine toplam (6.282) başvuru yapılmış
            iken, aynı yıl Sincik İlçesi Tüketici Hakem Heyetine toplam (99) baş-
            vuru yapıldığı anlaşılmış olup, büyükşehir statüsündeki illere bağlı





           492   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502