Page 175 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 175
2. GÜN
Peki, kim bu Suriyeliler diye baktığımızda, 4 yaş altında, 0-4 yaş arasında 400
bin çocuk var Türkiye’de, 200 binden fazlası Türkiye’de doğdu ve vatansız bu
çocuklar. Ne Suriye vatandaşlıkları var ne Türkiye vatandaşlıkları var. Bizim
bunlara bakmamız gerekiyor, bunları incelememiz gerekiyor. Hangi geleceği
yaratacağız, vatandaşlıksa vatandaşlık, ikametse ikamet, başka bir şeyse…
Ben sonuna gelmeden arada görüşümü söyleyeyim; bunu her zaman kamu
belgelerinde yazamıyorum belki ama ben bir göç uzmanı olarak diyorum ki,
Türkiye’deki Suriyelilerin savaşın gidişatı ne olursa olsun, en az %90’ı bizimle
birlikte yaşayacak, hesabımızı da ona göre yapmamız gerekiyor. Dolayısıyla
artık o çocuklar bizim çocuklarımız, o gelecek bizim geleceğimiz. Dolayısıy-
la bütün bunlar üzerinden hareket etmemiz gereken bir durumdayız, 910
binin üzerinde Suriyeli çocuk var okul çağında, okul çağında olanların %15’i,
%17’si bizim Türk okullarına gidip Türkçe eğitim alıyor. Yaklaşık olarak %30’u
geçici eğitim merkezleri denen okullara gidip Arapça eğitimi alıp Suriye
müfredatına göre eğitim alıyor. 500 bin çocuk savaşlardan kopmuş gelmiş,
zulümlerden kaçıp gelmiş çocuklar okula bile gidemiyorlar kaç senedir, 2
senedir, 3 senedir, 4 senedir, 5 senedir… Bu çocukların ileride yaşayacak-
larını sizin çok rahat bir biçimde tahmin edebileceğinizi düşünüyorum ama
ayrıntıya girmiyorum. Eğitim konusuna çok dikkat etmemiz lazım; hem eli-
mizdeki eğitim, Suriyelilerin eğitim durumuna bakmamız gerekiyor hem
ülkemizde eğitim çağında olan çocukların durumuna bakmamız gerekiyor,
buna çok dikkat etmemiz gerekiyor. Buraları geçiyorum.
Okullaşma oranlarında çok büyük bir iş yapıyoruz. Sabahleyin Başkanım da
söyledi, Türkiye’de okula giden öğrenci sayısı şu an Norveç miydi Sayın Baş-
kanım? Norveç’tekinden daha fazla ama eninde sonunda Türkiye’de 18 mil-
yon ilköğretim öğrencisi var, 4 milyon, 5 milyon üniversite öğrencisi var, daha
çok imkân yaratmamız lazım, daha çok çabalamamız lazım ama Türk eğitim
sisteminin dinamiklerini de dikkate almamız lazım. Bu çocuklar için ekstra 45
bin öğretmene 35 bin dersliğe ihtiyacımız var. Bunu hangi zamanda, hangi sü-
reçlerde yaratacaksınız? Bunu ailelere nasıl anlatacaksınız? Bu öyle her zaman
kolay bir şey değil, tamam, Türk toplumu tahammülünü gösteriyor, toleransı-
nı gösteriyor ama sıkıntı alanlarını da görmemezlikten gelmeyelim.
Çok az kaldı ve üniversite öğrencileriyle ilgili bir şey söyleyeyim. Bugün
Türkiye’de 14.744 tane Suriyeli üniversite öğrencisi var, ben YÖK’e bunu
sorduğumda YÖK bunu devlet sırrı diye vermiyor, ben olsam gururla bunu
açıklarım, 14 bin öğrenci okutuyoruz biz. Şimdi bununla ilgili biraz tepki ge-
liyor halktan, ben de diyorum ki biraz vicdan, biraz akıl. Bu çocuklar, üni-
versite, eczacılık okurken birinci sınıftan kaçmak, gelmek zorunda kalmış,
173