Page 264 - yargi-ozel-raporu
P. 264
ise, o ana kadar ki yapılan değerlendirmeler göz önüne alın-
maksızın Mahkeme, incelemesine en baştan başlamalıdır.
2. Soyut ve somut norm denetim yetkisinin son derece dik-
katli ve tüm katmanların kabul edeceği bir titizlikle ince-
lenerek sonuçlandırılması yüksek mahkemenin Milletin
nazarında kabul edilebilirlik göstergesi olacaktır. Unut-
mayalım ki, 6216 sayılı Kanunla da AYM kararlarına karşı
bireysel başvuru yolu kapatılmış durumdadır. Anayasa Mah-
kemesi’nin demokratik sistem içerisindeki konumu, siyaset
ve hükümet üzerinde çok önemli tasarruflar gerçekleştirebi-
lecek mahiyettedir. Bu itibarla özellikle kanunların anayasa-
ya uygunluğunun denetimi görevini ifa ederken kimi zaman
vermiş olduğu kararlarla demokratik meşruluk zemini tartış- Bölüm 5 Anayasa Yargısı
malı hale getirmektedir. Nitekim Anayasa Mahkemesi’nin
demokratik sistem içerisinde meşruluk zemininin tartışılma-
sı gerek karşılaştırmalı hukukta gerekse ülkemizde akademik
ve siyasi çevreler tarafından gündemde tutulmaktadır. Bu
tartışmalar neticesinde Anayasa Mahkemesi’nin demokratik
kurumlar üzerinde vesayet organı olarak belirmesini önle-
mek amacı ile doktrinde birtakım öneriler zikredilmektedir.
Bunlardan ilki yasama organı tarafından nitelikli çoğunlukla
kabul edilen kanunun anayasa mahkemesi tarafından da ni-
telikli çoğunluk ile iptal edilmesidir. Bu hususa ilişkin olarak
Türk Anayasası’nda anayasal değişiklikleri içeren kanunların
AYM tarafından denetlenmesinin mahkemenin nitelikli ço-
ğunluğuyla mümkün olabilmesi düzenlemesi örnek verile-
bilir. Benzer şekilde TBMM’de nitelikli çoğunlukla kabul
edilen kanunların AYM tarafından iptal edilmesinde yine
mahkemede nitelikli çoğunluk aranması, yasama organının
iradesine saygı gösterilmesinin tezahürü olacaktır . Diğer
205
bir öneri olarak anayasa mahkemeleri tarafından alınan bazı
iptal kararların parlamentolar tarafından (nitelikli çoğun-
lukla karar alınarak) askıya alınabilmesi usulünün benim-
205 BARIN, Taylan, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, Gazi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2016,
sf. 234.
237