Page 264 - yargi-ozel-raporu
P. 264

ise, o ana kadar ki yapılan değerlendirmeler göz önüne alın-
                          maksızın Mahkeme, incelemesine en baştan başlamalıdır.
                      2.  Soyut ve  somut norm denetim yetkisinin son derece dik-
                          katli ve tüm katmanların kabul edeceği bir titizlikle ince-
                          lenerek sonuçlandırılması yüksek mahkemenin Milletin
                          nazarında  kabul edilebilirlik göstergesi olacaktır. Unut-
                          mayalım ki, 6216 sayılı Kanunla da AYM kararlarına karşı
                          bireysel başvuru yolu kapatılmış durumdadır. Anayasa Mah-
                          kemesi’nin demokratik sistem içerisindeki konumu, siyaset
                          ve hükümet üzerinde çok önemli tasarruflar gerçekleştirebi-
                          lecek mahiyettedir. Bu itibarla özellikle kanunların anayasa-
                          ya uygunluğunun denetimi görevini ifa ederken kimi zaman
                          vermiş olduğu kararlarla demokratik meşruluk zemini tartış-   Bölüm 5   Anayasa Yargısı
                          malı hale getirmektedir. Nitekim  Anayasa Mahkemesi’nin
                          demokratik sistem içerisinde meşruluk zemininin tartışılma-
                          sı gerek karşılaştırmalı hukukta gerekse ülkemizde akademik
                          ve siyasi çevreler tarafından gündemde tutulmaktadır. Bu
                          tartışmalar neticesinde Anayasa Mahkemesi’nin demokratik
                          kurumlar üzerinde vesayet organı olarak belirmesini önle-
                          mek amacı ile doktrinde birtakım öneriler zikredilmektedir.
                          Bunlardan ilki yasama organı tarafından nitelikli çoğunlukla
                          kabul edilen kanunun anayasa mahkemesi tarafından da ni-
                          telikli çoğunluk ile iptal edilmesidir. Bu hususa ilişkin olarak
                          Türk Anayasası’nda anayasal değişiklikleri içeren kanunların
                          AYM tarafından denetlenmesinin mahkemenin nitelikli ço-
                          ğunluğuyla mümkün olabilmesi düzenlemesi örnek verile-
                          bilir. Benzer şekilde TBMM’de nitelikli çoğunlukla kabul
                          edilen kanunların AYM tarafından iptal edilmesinde yine
                          mahkemede nitelikli çoğunluk aranması, yasama organının
                          iradesine saygı gösterilmesinin tezahürü olacaktır . Diğer
                                                                    205
                          bir öneri olarak anayasa mahkemeleri tarafından alınan bazı
                          iptal kararların parlamentolar tarafından (nitelikli çoğun-
                          lukla  karar  alınarak)  askıya  alınabilmesi  usulünün  benim-


                   205 BARIN, Taylan, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, Gazi Üniversitesi
                       Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2016,
                       sf. 234.



                                                                         237
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269