Page 266 - yargi-ozel-raporu
P. 266

208
                   hüküm kurma hali” şeklinde tanımlanabilir.  Bu tanımdan ha-
                   reketle AYM’nin, geçmiş dönemlerde tesis ettiği kararları titizlikle
                   değerlendirmekte fayda bulunmaktadır. Anayasa ya da kanunda yer
                   almamasına rağmen Mahkemenin içtihat yoluyla çeşitli müesseseler
                   ihdas etmesi, yetki aşımı yoluyla yargısal aktivizm olarak kabul edi-
                   lebilir. Özellikle yürürlüğü durdurma usulü bu konudaki en çarpıcı
                          209
                   örnektir.  Bu usul, Mahkemenin uygulamalarıyla halen varlığını
                   sürdürmektedir.

                   (467) Anayasanın maddeleri ve başlangıç bölümü, tanımlanması
                   oldukça güç, sübjektif değerlendirmelere açık ve ideolojik karakter-
                   deki ifadeleri barındırmaktadır. Bu durum anayasayı yorumlayan ve
                   anayasal yargılamayı icra eden AYM’nin içtihatlarını iki şekilde etki-
                   lemektedir. Mahkeme, Anayasada yer alan kavramları ya özgürlük ve    Bölüm 5   Anayasa Yargısı
                   birey odaklı yorumlamakta ya da katı ve devlet merkezli anlamlan-
                   dırmaktadır. Genelde de katı, gelişime kapalı ve otoriteyi esas alan
                   aktivist  bir  tutum  Mahkeme  tarafından  ısrarla  sürdürülmüştür.
                                                                          210
                   Özellikle siyasi parti kapatma davalarında ve kamuoyunda “367 Ka-
                   rarı”,  “Türban Kararı”  vb. şeklinde adlandırılan kararları bu-
                                         212
                       211
                   lunmaktadır.
                   (468) İnsan hakları konusunda genişletici yorumlar yapması bekle-
                   nen Mahkemenin, otoriteyi güçlendirici ve özgürlükleri kısıtlayıcı
                   bir yaklaşımı benimsemesi eleştiriye açık bir noktadır. Bu kapsamda
                   2010 yılında yapılan anayasa değişikliğiyle birlikte yürürlüğe giren
                   bireysel başvuru usulünün etkin bir şekilde işleyebilmesi için hak
                   temelli ve birey odaklı yaklaşımın inşası önem arz etmektedir.



                   208 ALATLI, Alev, Demokrasi Kadar Eski Bir Kavga: “Adli Eylemcilik” veya “Ya-
                       sama Erkinin Gaspı”, http://alevalatli.com.tr/makale.asp?s=detay&ID=182,
                       (Erişim Tarihi: 23/05/2016).
                   209 İlk uygulama için bkz. Anayasa Mahkemesinin 21/10/1993 tarihli ve 1993/33
                       E. 1993/40-1 K. sayılı kararı.
                   210 ÖZBUDUN, Ergun, Türk Anayasa Mahkemesinin Yargısal Aktivizmi ve Si-
                       yasal Elitlerin Tepkisi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi,
                       Cilt:62, Sayı 3, 2007, sf. 264-265.
                   211 Anayasa Mahkemesinin 01/05/2007 tarihli ve 2007/45 E. 2007/54 K. sayılı
                       kararı.
                   212 Anayasa Mahkemesinin 05/06/2008 tarihli  ve 2008/16 E. 2008/116 K. sayılı
                       kararı.



                                                                         239
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271