Page 263 - yargi-ozel-raporu
P. 263

sisteminin tepe noktalarından biri olan AYM’de üyelik vazifesini icra
                      edenlerin kendilerini sınırlayarak, kararların anayasaya uygun ol-
                      masını sağlamaları beklenmektedir. Ancak ülkemizin bu kapsamda
                      yaşadığı menfi tecrübeler, yerindelik denetimi anlamına gelebilecek
                      hususların engellenmesinde, kişilerin kendi kendilerini kontrol et-
                      meleri yerine daha somut tedbir ve mekanizmalara ihtiyaç duyuldu-
                      ğunu göstermiştir.

                      (464) Bütün bu hususların göz önünde tutulması suretiyle Mahke-
                      menin denetim sınırına riayet etmesini sağlama adına bazı önerilerin
                      dile getirilmesinde fayda vardır:
                         1.  Norm denetimine ilişkin inceleme gerçekleştirilirken, Mah-
                            keme Genel Kurulundaki üyelerde yerindelik denetimi ya-
                            pıldığı yönünde bir irade oluşabilir. Böyle bir durumda az
                            sayıdaki  üyenin  bu  durumu  bir  “ön  sorun”  olarak  Genel
                            Kurulun bilgisine sunma imkânının getirilmesi ve derhal
                            konuya  ilişkin  genel  görüşme  açılması  sağlanmalıdır.  Gö-
                            rüşme neticesinde, üyelerin hukukilik denetimi sınırlarının
                            aşıldığına ilişkin iddiaları, Genel Kurulun oylamasına su-
                            nulmalıdır.  Mahkeme Genel Kurulu, yerindelik denetimi
                                      204
                            yasağına  uyulup  uyulmadığını  üye  tam  sayısının  nitelikli
                            çoğunluğuna dayanan bir kararla belirlemelidir. Hukukilik
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                            denetiminin aşılmadığı yönünde bir karar alınırsa soyut veya
                            somut norm denetimine devam edilmelidir; aksi durumda


                      204 Benzer bir yetki Sözleşme tarafından AİHM’e de tanınmıştır. Sözleşmenin 32
                         nci maddesinin ikinci fıkrası;
                         “Mahkeme’nin yargı yetkisi, 33, 34, 46 ve 47. maddelerde belirlenen koşullar
                         uyarınca kendisine sunulan, bu Sözleşme’nin ve Protokollerinin yorumu ve uygu-
                         lamasına ilişkin tüm sorunları kapsar.
                         Mahkeme’nin yetkili olup olmadığı hakkında ihtilaf durumunda, kararı Mah-
                         keme verir.” hükmüyle yargısal yetkinin sınırlarını AİHM’in kendisinin tayin
                         edeceği belirtilmiştir. Bu bağlamda AİHM, “devletin takdir yetkisi alanı dokt-
                         rini”ni kararlarıyla geliştirerek yargı yetkisini sınırlamıştır. Anılan yaklaşım,
                         Sözleşmeye taraf olan devletlerin yükümlülüklerini yerine getirirken kendi
                         ülke koşulları dâhilinde serbestçe gerekli yöntemleri benimseyebilmelerine
                         cevaz vermektedir. Yani AİHM, bir anlamda yerindelik denetimine yönelme-
                         den kendisini sınırlandırmaktadır. Konuya ilişkin değerlendirmeler için bkz.
                         GÖZLÜGÖL, Said Vakkas, Avrupa İnsan Hakları Hukuku, Turhan Kitabevi,
                         2014, sf. 397-398.



                      236
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268