Page 265 - yargi-ozel-raporu
P. 265

senmesi demokrasi ve anayasa mahkemesi arasındaki bağı
                            kuvvetlendirecektir. Doktrinde aksi görüşü savunan yazarlar
                            olsa da bu husus anayasa mahkemesinin demokrasinin te-
                            mel kurumu olan parlamentolar üzerinde vesayet kurmasını
                            engelleyecektir. Ayrıca  anayasa  mahkemesi  ve  parlamento
                            arasında yaşanan gerilimin kimi zaman parlamento lehine
                            sonuçlanması demokratik iradenin tecessümü açısından ka-
                            zanım olarak nitelenebilecektir .
                                                      206
                         3.  Buna alternatif ve başvuru yolu adına yeni anayasada, yasa-
                            larla ilgili iptal kararlarında “TBMM yorumu” sistemi ge-
                                      207
                            tirilmelidir.  Böylece AYM de millet denetimine tabi tu-
                            tulmuş ve keyfilik önlenmiş olacaktır. Buna paralel herkesin
                            mahkeme kararlarına uyma zorunluluğu hükmü yeniden
                            düzenlenmelidir.

                         4.  AYM’nin  bireysel  başvurulara  ilişkin  “bölüm  kararları”-
                            na karşı Genel Kurula itiraz sistemi mutlaka getirilmelidir.
                            Bölüm üyelerinin katılıp katılmaması da ayrıca üye sayısına
                            göre işlevselliğe engel olmayacak şekilde tasarlanmalıdır. Ya-
                            samanın dahi hesap verdiği bir sistemde her kurumun, hesap
                            vermesinin beklenmesi, hukukun üstünlüğü ve hukuk dev-
                            letinin gereğidir.
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      5.2. Yargısal Aktivizm
                      (465) AYM, yarım yüzyılı aşan bir süredir faaliyetlerine devam et-
                      mekle birlikte çoğu kez yargısal aktivizm yapmakla itham edilmiştir.
                      Kamuoyunu ve siyasi çevreleri yakından ilgilendiren düzenlemelere
                      ilişkin yapılan anayasaya uygunluk denetimlerinde Mahkemenin ak-
                      tivist bir tutum takındığı sıklıkla dile getirilmektedir.
                      (466) Yargısal aktivizm, “yargıçların önlerine gelen uyuşmazlık-
                      ları çözerken farklı amaçlarla (siyasi, dini, felsefi vb.) değerlen-
                      dirmelerde bulunup kendilerine çizilen yetki sınırlarını aşarak


                      206 BARIN, a.g.e., sf. 238.
                      207 Bu konudaki benzer görüş ve öneriler için bkz. İYİMAYA, Ahmet, Siyaset Hu-
                         kuku Sorunları, C: 2, Ankara-2015, sf. 271-273; KORUCU, Serdar, Yargısal
                         Aktivizm- Anayasal Sınırların  Yargısal  Yollarla Belirlenmesi Sorunu, Anka-
                         ra-2014, sf. 147, 148, 151; BARIN, a.g.e.,, sf. 234-238.



                      238
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270