Page 260 - yargi-ozel-raporu
P. 260

nitelendirilmelidir. Sorunun çözümü için  önerimiz ise; AYM’nin
                   gerekçeli kararlarını (bireysel başvuru kararları dâhil) yazması için
                   yasaya makul süre konması ve her türlü kararında gerekçeli karar ya-
                   zılmadan açıklama yapılmamasıdır. Zira gerekçeli karar yazılıp açık-
                   lanmadan yapılan açıklamalar, kamu veya bireysel mağduriyetlere ve
                   eşitsizliğe neden olmaktadır. Bu durumu vaka çeşidine göre önceden
                   öngörmek mümkün olamamaktadır.

                   5. Yerindelik Denetimi ve Yargısal Aktivizm

                   5.1. Yerindelik Denetimi Sorunu

                   (460) Anayasa yargısı ve AYM’nin kamuoyunda hedef haline gel-
                   mesine sebep olan konuların başında, yerindelik denetimine varan
                   kararları gelmektedir. AYM sadece şekil ve esas denetimi yapmak ve   Bölüm 5   Anayasa Yargısı
                   iptal kararı vermekle yükümlüdür.

                   (461) AYM kurulduğu dönemden beri farklı siyasi eğilimlere sahip
                   yasama  organları  tarafından  çıkarılan  düzenlemeleri  incelemesine
                   rağmen genel olarak eleştirilerden uzak kalmayı başaramamıştır.
                   Bunun en önemli sebebi, denetleme biçiminden kaynaklanmakta-
                   dır. Çeşitli vesilelerle Türkiye’de yargı organlarına toplumun fark-
                   lı kesimlerinden yoğun tenkitler gelmiştir.  Mahkemenin içtihat
                   tutarsızlığı ve bazı kararlarında hukuki denetimi aşan yorum-
                   lar yapması yeni sorunların doğmasına neden olmuştur. Bunu
                   engellemek amacıyla;  “Anayasa Mahkemesi bir kanun veya kanun
                   hükmünde kararnamenin tamamını veya bir hükmünü iptal ederken,
                   kanun koyucu gibi hareketle, yeni bir uygulamaya yol açacak biçimde
                   hüküm tesis edemez.” ifadesi Anayasanın 153 üncü maddesinin ikinci
                   fıkrasında yerini almıştır. Söz konusu fıkra, Anayasa ve farklı usul
                   kanunlarında da açıkça ifade edilen “yerindelik denetimi yasağı”na
                                   199
                   tekabül etmektedir.  Yani Anayasa koyucu, Mahkemenin kendisini
                   yasama organı yerine koyarak karar veremeyeceğini ortaya koymuş-
                   tur. Madde gerekçesi de; “Öyle haller vardır ki; bir hükmün iptali,
                   uygulaması  kanunen gerekmeyen bir başka hükmün  uygulanmasını


                   199 KUZU, Burhan, Anayasa Mahkemesinin İptal Kararlarının Geriye Yürümez-
                       liği Sorunu, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Ord. Prof. Dr.
                       Sulhi Dönmezer’e Armağan Cilt: 52, Sayı: 1-4, 1986-1987, sf. 194.



                                                                         233
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265