Page 270 - yargi-ozel-raporu
P. 270

rerek siyasi tartışmaların odağı haline geldiği gibi, tarafsızlığını da
                   bu söylemden sonra tartışmalı hale getirmiştir.
                   (473) Mahkeme Başkanlarının bu mahiyetteki beyanları, demokra-
                   tik hukuk devleti anlayışına ve yargı erkinin tarafsızlığına aykırılık
                   oluşturmaktadır. Kararlarıyla aktivist bir çizgiyi takip eden Mahke-
                   me, müdahaleci tavrını başkanlarının beyanatlarıyla da son yıllara
                   kadar sürdürmüştür. Temennimiz bu durumun kurumsal bir yak-
                   laşımla aşılması ve AYM’nin asli işlevini yerine getirmesidir. Aynı
                   zamanda AYM’nin siyasi bir belge olarak değerlendirilen anayasaları
                   yorumlayarak iptal kararı vermesi, siyaset yapmasını haklı çıkaramaz.
                   6. Karşılaştırmalı Hukukta Bireysel Başvuru

                   (474) İkinci Dünya Savaşı sonrasında ulusal ve uluslararası düzey-   Bölüm 5   Anayasa Yargısı
                   de yaşanan en önemli gelişmelerden birisi, insan haklarının bölgesel
                   ve evrensel planda korunmasına ilişkin uluslararası mekanizmaların
                   kurulması olmuştur. Avrupa’da İkinci Dünya Savaşı öncesinde ilk
                   defa Avusturya ve Çek Cumhuriyeti’nde ortaya çıkan Parlamentola-
                   rın, kamu adına denetlenmesi ihtiyacı ve böylece yasama organının
                   işlemlerinin üstün norm olan anayasaya uygunluğunun bağımsız bir
                   organ tarafından denetlenmesi fikri kabul görmüş ve anayasa yargısı
                   ortaya çıkmıştır.

                   (475) Günümüzde modern anayasa yargısının iki temel işlevi var-
                   dır. Bunlar, anayasal düzeni ve temel hakları korumak olduğu kabul
                   edilmektedir. Temel hakları koruma işlevi geçmişte ikincil nitelikte
                   görülse de, bu koruma işlevi günümüzde çağdaş anayasa mahkeme-
                   lerinin ve anayasa mahkemelerinin görevlerini yerine getiren yüksek
                   mahkemelerin en ayırt edici özelliği haline gelmiştir. Hukuka bağlı
                   devletin geldiği aşama ve insan haklarının korunmasının son halkası
                   olarak bireysel başvuru ya da anayasa şikâyeti kurumu çağdaş de-
                   mokrasilerde önemli bir kilometre taşı olmuştur.

                   (476) Bireysel başvuru ya da anayasa şikâyeti kurumunun uygula-
                   ması, her ülkede farlılıklar göstermekle birlikte, Avrupa’da yirmi yedi
                   devlet,  kamu otoritelerinin tasarrufları sonucunda temel hakları
                         217

                   217 Ocak 2011 tarihi itibariyle bireysel başvuru yöntemini Avrupa’da kabul eden
                       devletler: Almanya, Avusturya, Arnavutluk, Azerbaycan, Belçika, Bosna-Her-



                                                                         243
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275