Page 271 - yargi-ozel-raporu
P. 271
ihlal edilen bireylere, anayasa mahkemesine başvuruda bulunma ola-
nağı tanımıştır.
(477) Ülkemizde ise, bireysel başvuru yöntemi, uzun yıllar tartışıl-
dıktan sonra hukuki korunma yolları içine 2010 yılında, 5982 sayılı
Kanunla yapılan Anayasa değişikliklerinin halkoyuyla kabulü son-
rası yürürlüğe girmiştir. Buna göre, Anayasa değişikliklerinin Resmi
Gazetede yayınlandığı 23/09/2010 tarihinden itibaren iki yıllık bir
hazırlık süresi öngörülmüştü. Bu kapsamda Anayasa Mahkeme-
sinin Kuruluş ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanunu değiştiren
30/03/2011 tarih ve 6216 sayılı Kanun, 23/11/2012 tarihinde yü-
rürlüğe girmiş ve Mahkeme, bireysel başvuruları bu tarihten itibaren
kabul etmeye başlamıştır.
(478) Bireysel başvuru ya da anayasa şikâyeti kurumunu kabul etmiş
ülkelerde; başvuruda bulunma ehliyeti, başvuru konusu yapılabile-
cek konu ve işlemler, başvuru süresi ve koşulları farklı içerikte dü-
zenlenmiştir.
6.1. Bireysel Başvuru Yönteminin Önemi ve Mahiyeti
Bireysel başvuru yönteminin önemi ve mahiyetine ilişkin değerlen-
dirmeler:
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
6.1.1. İş Yükü İtibariyle Bireysel Başvuru
(479) Anayasa Mahkemesinin iş yükü, bireysel başvurular sonra-
sında ciddi oranda artmıştır. Bu husus, bireysel başvurular ilişkin
istatistikler incelendiğinde rahat bir şekilde gözlemlenmektedir. Bu
konuda yapılan bir çalışmaya göre Almanya ve İspanya’da, Anayasa
Mahkemesine yapılan başvurulara ilişkin istatistiklere göz atıldığın-
da, 2006 yılı itibariyle toplam başvurular içerisinde, anayasa şikâyet-
lerinin oranları; Almanya’da (% 96,32), İspanya’da (% 97,70) olarak
sek, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Ermenistan, Gürcistan, Hırvatistan, İs-
panya, İsviçre, Karadağ, Kıbrıs, Lihtenştayn, Litvanya, Malta, Macaristan, Ma-
kedonya, Moldova, Polonya, Slovakya, Sırbistan, Rusya Federasyonu, Slovenya
ve Ukrayna.
244