Page 301 - yargi-ozel-raporu
P. 301

1.3. İtalya

                      (540) İtalyan Anayasasına göre, devlet içinde yargı erkinin tekliği,
                      ancak yargı kollarının çeşitliliği prensibi kabul edilmiştir. Buna göre;
                      İtalyan yargı sistemi adli, idari ve askerî yargı kollarından oluşmak-
                      tadır. İtalya’da 1981 tarihinde askerî yargı alanında yapılan yeni dü-
                      zenlemeye göre, Askerî Yargıtay kaldırılmış ve temyiz işlemleri Yar-
                      gıtay’ın özel dairesinde yapılmaya başlanmıştır. Böylece askerî yargı
                      temyiz aşamasında genel yargıyla birleştirilmiştir. Yargıtay bünyesin-
                      de Askerî Cumhuriyet Başsavcılığı mevcuttur. Ancak İtalya’da eğilim
                      genel adli mahkemelerin yanında uzmanlaşmış bölümler kurarak,
                      daha önce de sivil statüsü olan askerî hâkimleri genel adli yargı dü-
                      zeniyle yeniden birleştirmektir. Yani kısaca İtalya’da da, AB’nin ge-
                      nelinde olduğu gibi askerî mahkemelerin kaldırılması ve askeri yargı
                      noktasında tam bir yargı birliğinin sağlanması düşünülmektedir. 282

                      (541) İtalya Anayasa Mahkemesi, devlet ve bölgelerce çıkarılan ka-
                      nunların ve kanun hükmünde kararnamelerin anayasal meşruiyeti
                      üzerine tartışmaları, devlet tarafından bölgelere tahsis edilen yetki-
                      lerden kaynaklanan sorunları anayasa hükümlerine göre çözme, aynı
                      zamanda Cumhurbaşkanı ve bakanlara karşı yöneltilen suçlamaları
                      inceleme yetkisine sahiptir. 283

                      1.4. Almanya
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      (542) Almanya’da birçok idari uyuşmazlık uzun süre boyunca adli
                      yargının  denetiminde  kalmıştır. İdari  yargı  rejimine  dikta  rejimi-
                                                       284
                      nin olumsuz etkileri olmasına rağmen,  Almanya’da idari yargının
                      doğuşu 1960’lı yıllara kadar uzanmaktadır. Bu dönemde Weimar
                      Anayasası ve ardından Bonn Anayasası devletin kamu hukukundan
                      doğan faaliyetleri dolayısıyla kişilere verdikleri zararın devlet tüzel-
                      kişiliğince ödenmesi gerektiğini öngörmüştür. Alman idare huku-
                      kundaki dava türleri, iptal, yükümlülük, edim ve tespit davasıdır.


                      282 YANIK,  Murat,  Karşılaştırmalı  Hukuk  Işığında  Yargı  Ayrılığı  Sistemi  Da-
                         nıştay 145.  Yıl Sempozyumu,  http://www.danistay.gov.tr/upload/yayin-
                         lar/04_04_2014_021117.pdf (Erişim Tarihi: 10/03/2016).
                      283 http://www.adalet.gov.tr/duyurular/2011/eylul/anayasalar/ulkeana/
                         pdf/10-%C4%B0TALYA%20319-354.pdf (Erişim Tarihi: 10/03/2016)
                      284 İSBİR, age, sf. 963.



                      274
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306