Page 307 - yargi-ozel-raporu
P. 307

mahkeme Uluslararası Ticaret Mahkemesi ve Federal İddialar Mah-
                      kemesince verilen kararlar gibi bazı özel haller bakımından ülke ge-
                      nelinde yargı yetkisine sahiptir. Yüksek Mahkemeye yapılan başvu-
                      ruların yüzde doksanını federal istinaf mahkemesi kararlarına karşı
                      yapılan kanun yolu başvuruları oluşturmaktadır. 309

                      2. Yargı Ayrılığı - Yargı Birliği Sistemleri

                      (559) Uzun süredir gerek ülkemizde, gerekse hukukun egemen ol-
                      duğu diğer ülkelerde “yargı birliği” ya da “yargı ayrılığı” hususunda
                      çeşitli tartışmalar yapılmakta, hangi sistemin daha faydalı ve işler
                      olduğu konusunda bir sonuca ulaşılmaya çalışılmaktadır.

                      (560) Yargı ayrılığını destekleyen hatta daha da genişletilmesini sa-
                      vunanlar tarafından, bu fikrin geçerliliğini koruyabilmesi için bir
                      takım argümanlar ortaya konulmaktadır. Bunlardan ilki, “nitelik”le
                      ilgili olup; farklı yargı kollarında ve farklı ihtisas mahkemelerinde
                      görev yapmanın, hâkimlerin mesleki kalitesini ve verilen kararların
                      niteliğini artıracağı görüşü çerçevesinde toplanmaktadır. İkinci argü-
                      man olarak “esneklik” öne sürülmektedir.  Aslında bu husus ilk öne
                                                        310
                      sürülen fikirle doğrudan ilişkili olup, onun uzantısı niteliğindedir.
                      İhtisaslaşma ve hâkimlerin belli bir konudaki tecrübeleri sayesinde,
                      dosyaların yığılması önlenerek yargılama süresinin kısaltabileceği
                      ileri sürülmektedir. Son olarak da “işlerlik” yaklaşımı savunulmakta-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      dır.  Bu yaklaşımla, Anayasa’da mahkemelere farklı görevler tevdi
                         311
                      edilmişse (yani özel şahıslar arasındaki uyuşmazlıklar, ceza davaları
                      ve idari davalar ayrıştırılmışsa), bu görevler için farklı hâkimlerin gö-
                      rev yaptığı ayrı branşlarda mahkeme kurmanın en makul yol olduğu
                      açıklanmıştır.
                                 312
                      (561) Yargı birliğini savunanlar tarafından ise, yargı düzeninin en
                      üstünde yer alan tek yüksek mahkeme ile hukuk ve içtihat birliği-



                      309 BALO, Yusuf, ABD Mahkeme Teşkilatı, AÜHFD, 2012,  C. 61, S.3,  sf. 987-
                         990-992.
                      310 MAİDOWSKİ, Ulrich, Yargı Ayrılığının Düşündürdükleri, Danıştay ve İdari
                         Yargı Günü Sempozyumu: 145. Yıl Sempozyumu, 2013, Danıştay Yayınları
                         No: 84, sf. 24.
                      311 MAİDOWSKİ, age, sf. 25.
                      312 MAİDOWSKİ, age, sf. 26.



                      280
   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312