Page 309 - yargi-ozel-raporu
P. 309

farklılık yaratmakta, asker-sivil yaklaşımı ve uygulama farklılığına
                      neden olmaktadır.
                      (563) Askeri yargı ve Askeri Yargıtay ilk kez 1961 Anayasasında dü-
                      zenlenerek anayasal kurum haline getirilmiştir. Halen askeri mah-
                      kemeler; ilk derece mahkemeleri ile temyiz mercii ve üst mahkeme
                      niteliğindeki Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemelerin-
                      den oluşmaktadır.

                      (564) Anayasanın 145 inci maddesinde ve 353 sayılı Askeri Mah-
                      kemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununun 9 uncu mad-
                      desinde askeri mahkemelerin, asker kişilerin askeri olan suçları ile
                      bunların asker kişiler aleyhine veya askerlik hizmet ve görevleriyle
                      ilgili olarak işledikleri suçlara ait davalara bakmakla görevli olduğu
                      düzenlenmiştir. Ancak her iki düzenlemede de askeri yargının görev
                      alanını belirleyen ölçütler belirsiz olup, askeri suç tipleri açıkça or-
                      taya konulmamıştır. Bu durum yargı organları arasında askeri suç
                      kavramının farklı yorumlanmasına neden olmaktadır. Uyuşmazlık
                      Mahkemesi Ceza Bölümünün konuyla ilgili kararlarının çokluğu
                      askeri yargı ile adli yargı arasındaki uyuşmazlığın boyutlarını ortaya
                      koymaktadır. 315

                      (565) Askeri yargı sisteminin olumsuz yanlarından birisi de, aske-
                      ri hâkimler ve askeri savcıların atama usulünde ortaya çıkmaktadır.
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      Askeri hâkim ve savcıların atamalarının, 357 sayılı Askeri Hâkimler
                      Kanununun 16 ncı maddesinde düzenlendiği üzere, Milli Savunma
                      Bakanı ile Başbakanın müşterek kararnamesi ve Cumhurbaşkanın
                      onayına sunularak yapılmaktadır. Bu konuda hâkimlik teminatı açı-
                      sından, sivil yüksek yargıdaki usulün izlenmesinin daha uygun ola-
                      cağı değerlendirilmektedir.
                      (566) Adli yargı-idari yargı ayrımına ilişkin sorunlara baktığımızda,
                      ülkemizde idari yargı sisteminin yerleştiği söylenebilirse de adli ve
                      idari yargıda uygulanan yargılama usullerinin farklı olması idare ve
                      bireyin yargılanmasında farklı kuralların uygulanması sonucunu do-
                      ğurmaktadır. Ayrıca hukuk fakültesi mezunu olmayanların da idari
                      hâkim olabilmesi bu ayrımın getirdiği başka bir sorundur.


                      315 https://adliye.wordpress.com/osmanlida-adliye/ (Erişim Tarihi: 10/03/2016)



                      282
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314