Page 309 - yargi-ozel-raporu
P. 309
farklılık yaratmakta, asker-sivil yaklaşımı ve uygulama farklılığına
neden olmaktadır.
(563) Askeri yargı ve Askeri Yargıtay ilk kez 1961 Anayasasında dü-
zenlenerek anayasal kurum haline getirilmiştir. Halen askeri mah-
kemeler; ilk derece mahkemeleri ile temyiz mercii ve üst mahkeme
niteliğindeki Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemelerin-
den oluşmaktadır.
(564) Anayasanın 145 inci maddesinde ve 353 sayılı Askeri Mah-
kemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununun 9 uncu mad-
desinde askeri mahkemelerin, asker kişilerin askeri olan suçları ile
bunların asker kişiler aleyhine veya askerlik hizmet ve görevleriyle
ilgili olarak işledikleri suçlara ait davalara bakmakla görevli olduğu
düzenlenmiştir. Ancak her iki düzenlemede de askeri yargının görev
alanını belirleyen ölçütler belirsiz olup, askeri suç tipleri açıkça or-
taya konulmamıştır. Bu durum yargı organları arasında askeri suç
kavramının farklı yorumlanmasına neden olmaktadır. Uyuşmazlık
Mahkemesi Ceza Bölümünün konuyla ilgili kararlarının çokluğu
askeri yargı ile adli yargı arasındaki uyuşmazlığın boyutlarını ortaya
koymaktadır. 315
(565) Askeri yargı sisteminin olumsuz yanlarından birisi de, aske-
ri hâkimler ve askeri savcıların atama usulünde ortaya çıkmaktadır.
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
Askeri hâkim ve savcıların atamalarının, 357 sayılı Askeri Hâkimler
Kanununun 16 ncı maddesinde düzenlendiği üzere, Milli Savunma
Bakanı ile Başbakanın müşterek kararnamesi ve Cumhurbaşkanın
onayına sunularak yapılmaktadır. Bu konuda hâkimlik teminatı açı-
sından, sivil yüksek yargıdaki usulün izlenmesinin daha uygun ola-
cağı değerlendirilmektedir.
(566) Adli yargı-idari yargı ayrımına ilişkin sorunlara baktığımızda,
ülkemizde idari yargı sisteminin yerleştiği söylenebilirse de adli ve
idari yargıda uygulanan yargılama usullerinin farklı olması idare ve
bireyin yargılanmasında farklı kuralların uygulanması sonucunu do-
ğurmaktadır. Ayrıca hukuk fakültesi mezunu olmayanların da idari
hâkim olabilmesi bu ayrımın getirdiği başka bir sorundur.
315 https://adliye.wordpress.com/osmanlida-adliye/ (Erişim Tarihi: 10/03/2016)
282