Page 308 - yargi-ozel-raporu
P. 308
nin sağlanacağı, hukuk güvenliğinin oluşumuna ve gelişimine katkı
sağlanacağı böylelikle adaletin en iyi şekilde tesis edileceği fikri ha-
raretli bir şekilde savunulmaktadır. Yargı birliğini destekleyenler ta-
rafından, zorunluluk olmadıkça yargı birliği sisteminden ayrılmanın
hukuk düzeni karşısında bütün yurttaşların eşit olduğu anlayışından
313
uzaklaşmak anlamına geleceği, uzmanlaşma ve verimlilik gibi kay-
gıların yargı birliğinden ayrılmayı gerektiren gerekçeler olmadığı, ge-
nel mahkemelerden farklı isimler taşıyan uzmanlık mahkemelerinin
bulunmasının yargı birliğini bozmayacağı, zira bu uzmanlık mahke-
melerinin de genel mahkemelerin tabi olduğu tek yüksek mahke-
menin çatısın altında da oluşturulacak yapılanmaya göre incele-
meye tabi olacağı hususları açıklanarak, yargı ayrılığını savunanların
ihtisaslaşmayla bağlantılı nitelik ve esneklik argümanları çürütülmüş
bulunmaktadır. Ayrıca yargı birliği sayesinde gerek idarenin gerekse
bireylerin yargılanmasında “aynı kuralların” uygulanmasıyla idare ve
kişiler eşit statüde bulunacak, böylelikle hiç kimsenin veya organın Bölüm 6 Mukayeseli Hukuk
tek yargı organının dışında ve üstünde olamayacağı ilkesi gerçek-
leştirilecektir ki bu husus demokratik hukuk devleti ilkesine de uy-
314
gun olacaktır. Yargı birliğini savunanların argümanlarından biri
de bütçeyle ilgili olup, yüksek mahkemeleri birleştirmenin farklı
mahkemeleri ayrı ayrı idame ettirmeye oranla daha düşük maliyetli
olacağına ilişkindir. Ancak en güçlü argümanlardan bir diğeri ise;
yargı birliği sisteminin vatandaş odaklı olmasıyla ilgilidir. Adalete
erişimin, hızlı ve kolay olması gerektiği tartışılmaz bir husustur. Yar-
gı birliği sayesinde vatandaşın hangi dava için hangi mahkemeye
gitmek zorunda olduğunu tespit etme zahmeti sona erecek, böylece
mahkeme kapılarında tabiri caizse sürünmekten kurtulacaktır.
(562) Yargı ayrılığının uygulandığı ülkemizde, idari, adli, as-
keri ve anayasa yargısı olmak üzere dört ayrı yargı sistemi bu-
lunmaktadır. Anayasa Mahkemesi, Yargıtay ve Danıştay’ın yanı
sıra Uyuşmazlık Mahkemesi, Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare
Mahkemeleri de üst mahkemeler olup bu durum adalet ve hukukta
313 ERDOĞAN, Mustafa, Yargı Birliği ve Askeri Yargı, http://www.yeniasya.com.
tr/2007/05/22/basin/h6.htm (Erişim Tarihi: 10/03/2016)
314 YANIK, Murat, Demokratik Hukuk Devletlerinde Yargının Kurumsallaşması,
TAAD, Yıl:4, Sayı: 14, 2013, sf. 140.
281