Page 308 - yargi-ozel-raporu
P. 308

nin sağlanacağı, hukuk güvenliğinin oluşumuna ve gelişimine katkı
                   sağlanacağı böylelikle adaletin en iyi şekilde tesis edileceği fikri ha-
                   raretli bir şekilde savunulmaktadır. Yargı birliğini destekleyenler ta-
                   rafından, zorunluluk olmadıkça yargı birliği sisteminden ayrılmanın
                   hukuk düzeni karşısında bütün yurttaşların eşit olduğu anlayışından
                                             313
                   uzaklaşmak anlamına geleceği,  uzmanlaşma ve verimlilik gibi kay-
                   gıların yargı birliğinden ayrılmayı gerektiren gerekçeler olmadığı, ge-
                   nel mahkemelerden farklı isimler taşıyan uzmanlık mahkemelerinin
                   bulunmasının yargı birliğini bozmayacağı, zira bu uzmanlık mahke-
                   melerinin de genel mahkemelerin tabi olduğu tek yüksek mahke-
                   menin çatısın altında da oluşturulacak yapılanmaya göre incele-
                   meye tabi olacağı hususları açıklanarak, yargı ayrılığını savunanların
                   ihtisaslaşmayla bağlantılı nitelik ve esneklik argümanları çürütülmüş
                   bulunmaktadır. Ayrıca yargı birliği sayesinde gerek idarenin gerekse
                   bireylerin yargılanmasında “aynı kuralların” uygulanmasıyla idare ve
                   kişiler eşit statüde bulunacak, böylelikle hiç kimsenin veya organın   Bölüm 6   Mukayeseli Hukuk
                   tek yargı organının dışında ve üstünde olamayacağı ilkesi gerçek-
                   leştirilecektir ki bu husus demokratik hukuk devleti ilkesine de uy-
                               314
                   gun olacaktır.  Yargı birliğini savunanların argümanlarından biri
                   de bütçeyle ilgili olup, yüksek mahkemeleri birleştirmenin farklı
                   mahkemeleri ayrı ayrı idame ettirmeye oranla daha düşük maliyetli
                   olacağına ilişkindir. Ancak en güçlü argümanlardan bir diğeri ise;
                   yargı birliği sisteminin vatandaş odaklı olmasıyla ilgilidir. Adalete
                   erişimin, hızlı ve kolay olması gerektiği tartışılmaz bir husustur. Yar-
                   gı  birliği  sayesinde  vatandaşın  hangi  dava  için  hangi  mahkemeye
                   gitmek zorunda olduğunu tespit etme zahmeti sona erecek, böylece
                   mahkeme kapılarında tabiri caizse sürünmekten kurtulacaktır.

                   (562)  Yargı ayrılığının uygulandığı ülkemizde, idari, adli, as-
                   keri ve anayasa yargısı olmak üzere dört ayrı yargı sistemi bu-
                   lunmaktadır. Anayasa Mahkemesi,  Yargıtay ve Danıştay’ın yanı
                   sıra Uyuşmazlık Mahkemesi, Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare
                   Mahkemeleri de üst mahkemeler olup bu durum adalet ve hukukta



                   313 ERDOĞAN, Mustafa, Yargı Birliği ve Askeri Yargı, http://www.yeniasya.com.
                       tr/2007/05/22/basin/h6.htm (Erişim Tarihi: 10/03/2016)
                   314 YANIK, Murat, Demokratik Hukuk Devletlerinde Yargının Kurumsallaşması,
                       TAAD, Yıl:4, Sayı: 14, 2013, sf. 140.



                                                                         281
   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313