Page 325 - yargi-ozel-raporu
P. 325
başkanlığı gibi bir görev varsayımıyla, kariyer değişiklikleri duru-
munda eğitim olanağı sunulmalıdır. 329
(601) Hâkim olarak atanacak adayların kaliteli eğitim almaları için,
sadece kanunu doğru uygulama yeteneğine sahip olması yeterli de-
ğildir; aynı zamanda yabancı dil, etik ve alternatif uyuşmazlık çö-
zümü gibi bilgi tamamlayıcı beceriler geliştirilmesi de gerekmek-
tedir. Mesleki etik konusunda, ülkemizde yargıç ve savcılar için
330
uluslararası belgelerde kabul görmüş yargısal davranış kurallarından
yararlanarak ve demokratik ülkelerdeki “Etik Kodları” esas alarak
etik ilkeler oluşturulması ve yükselme, teftiş veya disiplin konula-
rında yetkili olan HSYK örgütlenmesi dışında ayrı bir “Etik Kurul”
oluşturulması önerilmektedir. 331
(602) Yargıtay Başkanlığınca hazırlanan 2015-2019 yılları Strate-
jik Planında mesleki konularda, yabancı dil ve yüksek lisans-dok-
tora konularında teşvik edici çözüm önerileri öngörülmüştür. Yine,
2003/43 sayılı Birleşmiş Milletler Bangalore Yargı Etiği İlkelerinden,
“Ehliyet ve Liyakat” başlıklı 6 ncı Değer’de hâkimlerin meslek içi
eğitimlerinin önemi vurgulanmış, “6.3 Hâkim, yargıçlar için yargı-
nın kontrolünde yapılan eğitim ve diğer fırsatları kollayarak, yargısal
görevlerin düzgün bir şekilde icrası için meslekî bilgisini, becerisini
ve bireysel yeteneklerini sürdürmek ve artırmak için gerekli adım-
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
ları atmalıdır. 6.4 Hâkim, uluslararası sözleşmeleri ve insan hakları
normlarını oluşturan diğer belgeleri kapsayan uluslararası hukuk ge-
lişmeleri hakkında kendisini sürekli güncellemelidir.” cümleleriyle
tavsiyelere yer verilmiştir.
(603) Avrupa Hâkimleri Danışma Konseyi, yargının her kademesini
içine alan sürekli adli eğitim düzenlenmesi isteğini vurgulamıştır.
332
Tüm AB ülkelerinin asıl üye veya gözlemci üye sıfatıyla dâhil olduğu
Avrupa Yargı Kurulları Ağının yıllık Genel Kurul toplantılarına ül-
kemiz adına HSYK’dan bir veya daha fazla üye, gözlemci üye sıfatıy-
329 JAYAWİCKRAMA, Nihal, Yargıtay’ın Teşkilat ve İdari Açıdan Gözden Geçi-
rilmesi Politika Önerileri, 2011, sf. 27.
330 JAYAWİCKRAMA, age, sf. 26.
331 İNCEOĞLU, age, sf. 14
332 JAYAWİCKRAMA, age, sf. 27.
298