Page 322 - yargi-ozel-raporu
P. 322
şullar düzenlenmiş ve atanmak için hukuk fakültesi mezunu olmak
yanında yapılacak yazılı yarışma sınavı ve mülakatta başarı gösterme-
nin şart olduğu hükme bağlanmıştır.
(588) Çalışmamızda, hâkim ve Cumhuriyet savcılarının eğitimi
bakımından temel faktörler olan lisans dönemi ve mesleki eğitim
dönemlerinin gösterdiği farklılıklar nedeniyle hukuk fakültelerinin
mevcut durumu ile hâkim ve savcılarının meslek öncesi ve meslek içi
eğitimine ayrı başlıklar altında yer vermek gerekmiştir.
3.2. Lisans Eğitimi ve Hukuk Fakülteleri
Türkiye’deki toplam hukuk fakültesi sayısı: 72
Devlet üniversiteleri hukuk fakülteleri sayısı: 33
Vakıf üniversiteleri hukuk fakülteleri sayısı: 39 324
(589) 2014-2015 Eğitim ve Öğretim yılında tüm hukuk fakültele-
rinde eğitim gören öğrenci sayısı 63704; aynı dönem itibariyle tüm
hukuk fakültelerinde 18 anabilim dalında mevcut olan hukuk öğre-
tim üyesi sayısı 388’i Profesör, 178’i Doçent, 671’i Yardımcı Doçent Bölüm 7 Bilirkişilik ve Hâkimlerin Eğitimi
olmak üzere toplam 1237 akademisyen bulunmakta olup; sonuç iti-
bariyle hukuk fakültesi öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı ise
51,49’dur. 325
(590) Yukarıdaki veriler dikkate alındığında hukuk fakültesi öğreni-
mi görmek isteyen öğrenci sayısının günden güne arttığı, bu yöndeki
talep nedeniyle özellikle vakıf üniversitelerinde kontenjan artırımına
gidildiği, ancak mevcut öğretim üyesi sayısının bu durumu karşıla-
yabilecek durumda olmadığı rahatlıkla ifade edilebilir.
(591) Lisans eğitimine ilişkin üzerinde durulması gereken konuların
başında kontenjanların yüksek olması gelmektedir. Kara Avrupası
hukuk geleneğine dâhil olan hukuk sistemimizde, hukukun, teo-
rik aklî öğretimin odak noktası olduğu ve pratiklerin daha sonra ve
sınırlandırılmış bir zaman dilimi içerisinde verildiği de göz önüne
324 https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10/03/2016)
325 https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2015/2015_T3_
v2.pdf (Erişim Tarihi: 10/03/2016)
295