Page 324 - yargi-ozel-raporu
P. 324

(596) Yargı mensuplarına meslek öncesi ve meslek içi eğitimler veril-
                   mesi de nitelikli yargı faaliyetleri açısından büyük önem arz etmek-
                   tedir. Bu konuda Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin hâkimlerin
                   bağımsızlığı, tarafsızlığı ve rolleri konusundaki tavsiye kararlarında,
                   üye ülkelere hâkimlerin atanmadan önce ve atandıktan sonra uygun
                                                      328
                   eğitim verilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
                   (597) Hâkim ve savcı adaylarının eğitimini sağlamak üzere 1985 yı-
                   lında, 3221 sayılı Hâkim ve Savcı Adayları Eğitim Merkezi Kuruluş
                   ve Görevleri Hakkında Kanun ile Ankara’da Adalet Bakanlığına bağ-
                   lı Hâkim ve Savcı Adayları Eğitim Merkezi kurulmuştur. AB stan-
                   dartlarına uyum sağlamak amacıyla, adalet alanında eğitim ve diğer
                   bazı görevleri yerine getirecek bağımsız bir kurumun oluşturulması
                   gündeme gelmiş ve.2003 yılında kabul edilen 4954 sayılı Türkiye
                   Adalet Akademisi Kanunu ile  tüzel kişiliğe sahip, bilimsel, idari ve
                   mali özerkliği olan Türkiye Adalet Akademisi kurulmuş (TAA) ve
                   aynı Kanunun Geçici 5 inci maddesi ile Hâkim ve Savcı Adayları
                   Eğitim Merkezi, Akademi bünyesinde Eğitim Merkezine dönüştü-
                   rülmüştür.
                   (598) Türkiye Adalet Akademisinin temel görevleri, ilgili kanunda    Bölüm 7   Bilirkişilik ve Hâkimlerin Eğitimi
                   adlî, idarî ve askerî yargı hâkim ve savcıların meslek öncesi ve meslek
                   içi eğitimi ve gelişmesi için kurslar açmak; belli alanlarda uzmanlık
                   programları, seminer, sempozyum, konferans ve benzeri etkinlikler
                   düzenlemek; sertifika ile değerlendirilecek eğitim ve öğretim prog-
                   ramlarını uygulamak; hukuk ve adalet alanında ilgili kurum, kuruluş
                   ve kurulların hazırlayacakları eğitim planlarının ve araştırma proje-
                   lerinin yapılmasına ve yürütülmesine yardımcı olmak olarak sayıl-
                   mıştır.

                   (599) Yargı mensuplarının değişen mevzuat hükümlerine uyum sağ-
                   lamak, uzmanlaşmak ve kendilerini yenileyebilmek amacıyla zaman
                   zaman meslek içi eğitim almaları şarttır.

                   (600) Hizmet içi eğitim programları, ceza ve hukuk mahkemeleri
                   arasında yer değişikliği; uzmanlık isteyen bir yargılama varsayımı
                   (Örneğin, aile ve çocuk mahkemesi gibi) ve mahkeme veya daire


                   328 Adalet Bakanlığı 2009 Yargı Reformu Stratejisi, sf. 25.



                                                                         297
   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329