Page 419 - yargi-ozel-raporu
P. 419

İYUK’un 6545 sayılı Kanunla değişik 45 inci maddesinin birinci
                      fıkrası ile konusu beş bin Türk lirasını geçmeyen vergi davaları, tam
                      yargı davaları ve idari işlemlere karşı açılan iptal davaları hakkında
                      idare ve vergi mahkemelerince verilen kararların kesin olduğu, bun-
                      lara karşı istinaf yoluna başvurulamayacağı düzenlenmiştir.

                      (845) 6545 sayılı Kanunla yukarıda anlatılan kanun yolu sistemi
                      değiştirilmiş ve İYUK’ta yapılan değişiklikle kanun yolu olarak
                      itiraz değil istinaf sistemi benimsenmiştir. Bu sistemin kurgulan-
                      masında teoride üçlü bir yargılama sistemi üzerine kurulması ge-
                      rektiği ifade edilmektedir. Ancak istinaf sisteminin kurgulanmasında
                      istinaf sonrası temyiz edilebilecek kararlara ciddi sınırlamalar getiril-
                      miştir. 470

                      (846) 6545 sayılı Kanunla BİM’lerin yapısı, işleyişi ve yargılama
                      usulü değiştirilmiştir. BİM’lerin yine kurul halinde çalışması öngö-
                      rülmüş, işleyişi ve yapısı geliştirilerek istinaf yargılaması yapabilecek
                      kapasiteye ulaşması sağlanmıştır. Bu itibarla Kanundan önceki dü-
                      zenlemedeki basit idari yapılanma terk edilerek başkanlık, başkanlar
                      kurulu, bölge idare mahkemesi adalet komisyonu ve müdürlükler-
                      den oluşacağı düzenlenmiştir.

                      (847) İdari değişikliğin yanı sıra yargılamanın düzenli, hızlı ve adil
                      yapılabilmesi için biri idare ve diğeri vergi olmak üzere en az iki daire
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      bulunması öngörülmüştür. Danıştay’da daireler arası iş bölümünün
                      bir benzerinin istinaf merciin düzenlenmesinde öngörülmesi hem
                      uzmanlaşma hem de yargılamanın sıhhati açısından uygun olmuş-
                      tur. Kanundan önceki düzenlemede daireler arası iş bölümünü
                      belirleme yetkisi HSYK’da iken, yeni düzenleme ile daireler ara-
                      sındaki iş bölümünü hazırlama görevinin Başkanlar Kuruluna
                      verilmesi  istinaf  mercilerinin  yetkilerini  kullanırken  bağımsız
                      hareket etme hususunda bir katkı mahiyetindedir.

                      (848) Danıştay’ın içinde bulunduğu iş yükü düşünüldüğünde, isti-
                      nafın bir çare olabileceği düşünülebilir ise de; içtihat birliğini sağla-
                      yacak mekanizmalar öngörülmeden istinaf sisteminin uygulanması-



                      470 YILDIRIM, Ramazan, Türkiye’de İstinaf Uygulamasının İdari Yargıya Etkileri,
                         Danıştay ve İdari Yargı Günü 144. Yıl Sempozyumu, Ankara, 2015, sf. 34.



                      392
   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424