Page 429 - yargi-ozel-raporu
P. 429

Ancak istinaf sisteminde BİM tarafından verilen bazı kararlara karşı
                      Danıştay’a temyiz yolunun açık olması nedeniyle tarafların aleyhine
                      verilen kararları temyiz etmesinin önüne geçilmesinin üzerinde dü-
                      şünülmesinde fayda bulunmaktadır.

                      (872)  VUK’un 377 nci maddesinin dördüncü fıkrasında; “Vergi
                      dairesi başkanlıkları ile vergi daireleri, Maliye Bakanlığı Gelir İda-
                      resi Başkanlığınca belirlenen tutarları aşan davalarda Gelir İdaresi
                      Başkanlığının (İl özel idareleri ile belediyeler, valilerin) muvafakatını
                      almadan vergi mahkemesi kararları aleyhine temyiz yoluna gidemez-
                      ler” düzenlemesi bulunmakta, beşinci fıkrasında ise “Gelir İdaresi
                      Başkanlığı, tespit edeceği hadlerle sınırlı olmak şartıyla, muvafakat
                      verme yetkisini vergi dairesi müdürlüklerinin taraf bulunduğu dava-
                      lar için vergi dairesi başkanlıklarına ve/veya defterdarlıklara devre-
                      debilir” ifadesi yer almaktadır. Söz konusu düzenlemeler uyarınca,
                      Gelir İdaresi Başkanlığınca yayımlanan tebliğlerle muvafakat verme
                      yetkisi belirli parasal sınırlar dâhilinde vergi dairesi başkanlıklarına
                      ve vergi dairesi müdürlüklerine devredilmektedir.

                      (873) Uygulamada çok az sayıda da olsa Gelir İdaresi Başkanlı-
                      ğı veya vergi dairesi başkanlıkları tarafından bazı kararların temyiz
                      edilmesine muvafakat verilmediği ve muvafakat sisteminin kısmen
                      de olsa fayda sağladığı görülmektedir. Bu nedenle bu müessesenin
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      diğer bakanlıklar nezdinde de ihdas edilerek, daha fazla işlerlik
                      kazandırılması için bu yetkinin mümkün olduğunca en yüksek
                      hiyerarşik amire verilmesi, gerekirse de ilgili idareler nezdinde
                      bu konuya özgü uzmanlaşmış birimlerin kurulmasında fayda
                      bulunmaktadır.

                      (874) Anayasanın 141 inci maddesinin birinci fıkrasında;  “Bütün
                      mahkemelerin her türlü kararları gerekçeli olarak yazılır” hükmü yer
                      almaktadır. Ayrıca mahkeme kararlarının gerekçeli olmasının adil
                      yargılanma hakkının unsurlarından biri olduğu kabul edilmektedir.
                      AYM tarafından son yıllarda verilen kararlarda; “Mahkeme kararla-
                      rının gerekçeli olması adil yargılanma hakkının unsurlarından biri
                      olmakla beraber, bu hak yargılamada ileri sürülen her türlü iddia ve
                      savunmaya ayrıntılı şekilde yanıt verilmesi şeklinde anlaşılamaz. Bu
                      nedenle, gerekçe gösterme zorunluluğunun kapsamı kararın niteli-




                      402
   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434