Page 432 - yargi-ozel-raporu
P. 432

tır. Dolayısıyla bu düzenleme sadece idari yargı kararları için değil,
                                                    481
                   tüm mahkeme kararları için geçerlidir.
                   (881) Öte yandan, 2577 sayılı İYUK’un 28 inci maddesinin birinci
                   fıkrasında; “Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mah-
                   kemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının
                   icaplarına göre idare, gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bu-
                   lunmaya mecburdur. Bu süre hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden
                   başlayarak otuz günü geçemez.” düzenlemesi yer almaktadır.

                   (882) Bütün bu düzenlemelere rağmen, idari yargı kararlarının uy-
                   gulanması konusunda ülkemizde sorun olmadığını söylemek müm-
                   kün değildir.  Yargı kararlarının uygulanmaması genellikle, açıkça
                   ihlal, eylemsizlik, eksik uygulama, gecikme ve biçimsel uygulama
                                               482
                   şeklinde kendini göstermektedir.  Yasal düzenlemelerin eksikliği ve
                   hukuk kültürünün tam olarak oturmamış olması bunun en önemli
                   sebeplerindendir. Ülkemizde yargı kararlarının uygulanmaması şek-
                   lindeki yaklaşım, bu konuda Bakanlar Kurulu tarafından ilke kararı
                   alınmasına kadar uzanmıştır. 483

                   (883) Yargı kararlarının uygulanmaması konusunda en önemli se-
                   beplerden birisi yukarıda da belirtildiği üzere hukuka saygı ve hukuk
                   kültürü ile ilgilidir. Bu sorunun çözümü için yasal bir reçete vermek   Bölüm 9   İdari Yargı


                   481 KENT, Bülent, İdari Yargıda Mahkeme Kararlarının Uygulanmasını Güçlen-
                       dirici Alternatif Mekanizma Olarak Zorlayıcı Para Cezası, Ankara Barosu Der-
                       gisi, S. 2011/4, sf. 50.
                   482 YAŞAR, Hasan Nuri, İdari Yargı Kararlarının Etkinleştirilmesi Arayışında İda-
                       ri Yargı İdari Yargıç Yargısal Emir, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul 2013, sf.
                       148; KENT, Bülent, age, sf. 50.
                   483 ÇİTOSAN ve USAŞ’ın yabancılara blok satış yöntemiyle satılarak özelleşti-
                       rilmesine ilişkin Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararlarının idari yargı ta-
                       rafından iptali üzerine YPK, bu iptal kararlarının uygulanmasının hukuken
                       olanaksız olduğuna karar vermiştir. Kararda YPK, satış işlemlerinde birbirini
                       takip eden iki ayrı işlemin söz konusu olduğunu, satış sözleşmesi gereğince
                       devir, teslim ve tescil işlemlerinin ikmal edildiği, buna göre mevcut hukuki ve
                       fiili imkânsızlık karşısında hisseleri satın almış olan ve davada taraf bulunma-
                       yan üçüncü şahıs durumundaki firmaya karşı yürütmenin durdurulması kararı
                       doğrultusunda geriye veya ileriye yönelik yeniden işlem tesisine imkân bulun-
                       madığına karar vermiştir. Bakanlar Kurulu da; uluslararası hukukun iç hukuka
                       üstünlüğüne vurgu yaparak aynı doğrultuda ilke kararı almıştır. Ancak, Bakan-
                       lar Kurulunun kararı Türkiye Barolar Birliği tarafından açılan dava sonucunda
                       Danıştay tarafından iptal edilmiştir.



                                                                         405
   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437