Page 431 - yargi-ozel-raporu
P. 431
ğımsız bir yüksek mahkemedir. Uyuşmazlık Mahkemesinin üyeleri
Yargıtay, Danıştay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ve Askeri Yar-
gıtay Genel Kurulları tarafından kendi başkan ve üyeleri arasından
seçilmektedir.
(877) Danıştay’ın; Uyuşmazlık Mahkemesinin, ilk derece adli ve
idari yargı mercileri arasında çıkan görev uyuşmazlıklarında verdiği
kararları dikkate almadığı bilinmektedir. Bu durum ise bazı konular-
daki dosyaların hem adli hem de idari yargı mercilerinde çözümlen-
mesine ve buna bağlı olarak da içtihat farklılıkları oluşmasına neden
olmaktadır.
(878) İdari yargı sisteminin geçerli olduğu ülkemizde, yargı ayrılığı
ilkesinin ortaya çıkardığı görev ve hüküm uyuşmazlıklarının çözüme
kavuşturulmasında ve bu konularda içtihat oluşturulmasında Uyuş-
mazlık Mahkemesi’nden başka bir mercii bulunmamaktadır. Bu ko-
nuda yüksek yargı mercilerini bağlayıcı düzenleme bulunmasa da
Danıştay’ın vereceği kararlarda Uyuşmazlık Mahkemesi kararlarını
dikkate almasının yukarıda belirtilen sakıncaları gidereceği değer-
lendirilmektedir.
5. İdari Yargı Kararlarının Uygulanmaması
5.1. Mevcut Durum
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
(879) Hukuk devletinin olmazsa olmaz koşullarından birisi şüphesiz
ki idarenin yargısal denetimidir. Bununla birlikte, yargı kararları-
nın uygulanmasında sorun bulunan bir ortamda yargısal denetimin
etkinliğinden bahsedilemeyeceğinden, hukuk devleti de tam olarak
gerçekleşmiş sayılmaz. Ne var ki ülkemizde az da olsa “yargı kararları-
nın uygulanmaması” gibi bir sorunun tartışılıyor olması dahi hukuk
devleti ilkesinin tam anlamıyla yerleşmediği izlenimini vermektedir.
(880) Anayasanın 138 inci maddesinin dördüncü fıkrasında, “Ya-
sama ve yürütme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak
zorundadır; bu organlar ve idare, mahkeme kararlarını hiçbir suretle
değiştiremez ve bunların yerine getirilmesini geciktiremez.” hükmü yer
almaktadır. Anılan hükümde adli ve idari yargı ayrımı yapılmamış-
404