Page 518 - yargi-ozel-raporu
P. 518
çalışanlarını tanımaları, duruşmaları izlemelerinin sağlanması-
nın faydalı olacağı düşünülmektedir.
6- Savcılık makamının, adli görevlerinin yanı sıra idari görevleri de
bulunmaktadır. Cumhuriyet savcıları idari görevler nedeniyle adli
görevlere tam anlamıyla zaman ayıramamakta olup, bu durum etkin
ve kaliteli bir soruşturmaya engel olmaktadır. Bunun sonucunda da
yargının iş yükünde artış meydana gelmektedir.
Bu tespitten hareketle, savcıların mümkün olduğu kadar idari
görevlerinden arındırılması sağlanarak adliyelerin idari yöne-
timleri, profesyonel yöneticilere, konularında uzman kadrolara
bırakılması gerektiği değerlendirilmektedir.
7-. Kolluk güçleri çoğu zaman yeterli açıklama yapmadan matbu
bir form olan uzlaşma tutanağını olayın hemen akabinde taraflara
imzalattırmakta, olay nedeniyle kızgın olan müşteki (soğuma evresi
gözetilmeden) uzlaşmayı barışma veya şikâyetten vazgeçme olarak
algıladığından çoğu zaman uzlaşma gerçekleşmemektedir. Bunun
sonucunda da esasen soruşturma evresinde uzlaşma yoluyla çözüm-
lenmesi mümkün olan dosyalar, mahkemeye intikal etmekte ve yar-
gının iş yükünü artırmaktadır.
Öncelikle uzlaşma kapsamına giren suçların alanının genişletil-
mesi suretiyle uzlaşma yapma yetkisinin de kolluk birimlerinden
alınarak Cumhuriyet başsavcılıkları bünyesinde bulunan (olma-
yanların kurulması) özel bir birim tarafından yürütülmesi ve
fonksiyonel hale kavuşturulması, uzlaşma kurumunun cazibeli
hale getirilmesi, bu kuruma işlerlik kazandıracak ve yargının iş
yükünde azalma sağlanacaktır.
8- Kamu güvenliğinin sağlanması, suç, suçlu ve örgütlü suçlarla Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
etkin mücadele konularında, savcılar arasında ülke çapında gerçek
anlamda koordinasyonu sağlamak üzere, “Türkiye Başsavcılığı” mü-
essesesinin kurulması ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının “Tür-
kiye Cumhuriyeti Başsavcılığı”na dönüştürülmesi düşünceleri
ayrıntılı şekilde etüt edilip değerlendirilmelidir.
491