Page 546 - yargi-ozel-raporu
P. 546
kamu kurumlarının bilişim ağına erişilebilmesi amacıyla gerekli
alt yapı çalışmalarının yapılması gereklidir.
48- Yargıtay üyeliğine seçilme kriterlerinden kaynaklanan sorunlar
ayrı bir önem arz etmektedir.
Bu kapsamda; Yargıtay üyeliğine seçilme ölçütleri somutlaştı-
rılıp, kanun ile düzenlenmesi gerekir. Yasal kıstaslara ek olarak
hâkimlerin yaşı, kıdemi, cinsiyet dengesi, yüksek lisans, Kurul
önünde karşılıklı görüşme, birden fazla hukuk fakültesinin bi-
tirilmesi, performans değerlendirme, doktora ve diğer akademik
unvan ve çalışmaları gibi hususların da değerlendirilerek eşitler
arasından seçim yapılmalıdır. Yargıtay’a üye seçimi konusunda
Yargıtay Kanununda aranan kıstasların daha ölçülebilir ve de-
netlenebilir nitelikte olması, Yargıtay’a üye seçiminde Yargıtay’ın
aktif rol almasını sağlayacak düzenleme yapılması ve HSYK tara-
fından uygulanacak objektif ölçütler ile ilke kararlarının seçim
öncesinde belirlenerek duyurulması gerektiği düşünülmektedir.
49- Yargıtay Başkanlığının verilerine göre, halen görev yapan Yar-
gıtay üyelerinden 306’sının 46-55 yaş aralığında olduğu ve seçilen
Yargıtay üyelerinin yasal yaş sınırı olan 65 yaşına kadar çalışabile-
cekleri dikkate alındığında, Yargıtay’daki görev süresinin 15-20 yıl
olacağı görülmektedir. Görev süresinin uzunluğu, adli yargı ilk dere-
ce hâkim ve Cumhuriyet savcılarının Yargıtay üyesi seçilebilmesinin
önünde ayrı bir engel teşkil etmektedir.
Bu doğrultuda; Yargıtay Kanununda değişiklik yapılmak sure-
tiyle Yargıtay üyeliğine seçilmek için objektif ölçüt olarak yaş
sınırının getirilmesi veya Yargıtay üyesi seçildikten sonra görev
süresi yönünden sınırlama yapılması uygun olacaktır. Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
50- Yargıtay’da yapılan seçimlerde bir takım sorunlar yaşanmakta-
dır. Kanunda belirtilen usullere göre yapılan seçimler zaman zaman
yargısal faaliyetleri etkileyecek şekilde uzun sürmekte, işlerin aksa-
masına neden olmaktadır. Özelikle Raporun, “Yargıtay” ve “Yargıda
Gizli (Yasa Dışı) Yapılanma” bölümlerinde ayrıntılı şekilde açıklan-
dığı üzere geçmişte adalete ve objektifliğe itibar etmeyip aldıkları
519