Page 550 - yargi-ozel-raporu
P. 550

58- Yargıtay’ın çalışma şekline göre tetkik hâkimi tarafından incele-
                   nen dosyalar müzakere edilirken, tetkik hâkimlerinin beyanları ile
                   yetinildiği algısı (Yargıtay’ın birçok dairesinde),  kararlara karşı son
                   başvuru mercii Yargıtay’a olan güvenin sarsılmasına neden olmak-
                   tadır.

                   Bu tespitten hareketle; mevcut işleyişin yerine, Yargıtay Kanunu-
                   nun 25 ve 26 ncı maddeleri dikkate alınarak; tetkik hâkimlerin-
                   ce okunup raporlanan dosyaların müzakereleri sonucu verilen
                   kararların temize çekilmesi, ıslak veya elektronik imzaya hazır
                   edilmeden mutlaka bir veya birden fazla Yargıtay üyesinin kont-
                   rol ve oluruna bırakılması, üyelerin hukuki sorumluluk almaları
                   ve tüm bu işlerin tetkik hâkiminin inisiyatifine bırakılmaması
                   gerektiği değerlendirilmelidir.

                   59- Yargıtay’da 2015 yılı Faaliyet Raporuna göre 482 üye bulunması-
                   na rağmen, uygulamada üyelere neredeyse dosya tevzii yapılmamak-
                   tadır. Hemen hemen tüm dosyalar tetkik hâkimlerince okunmakta-
                   dır. Bu durum iş yükünü arttırdığı gibi üyelerin mesleki niteliklerini
                   canlı tutmalarını da engelleyebilmektedir.

                   Bu bağlamda; daire başkanlarınca Yargıtay üyelerine dosya da-
                   ğıtımı yapılarak, üyelerin okudukları dosyaları müzakerede
                   raporte etmeleri uygulamasına geçilmelidir. Yargıtay üyelerine
                   dosya dağıtımı yapıldığı takdirde, hem tetkik hâkiminin hem
                   de Yargıtay’ın iş yükünde azalma sağlanabileceği gibi kararların
                   niteliklerinin de artması mümkün olacaktır. Ayrıca, duruşmalı,
                   karar düzeltme ve kanun yararına bozma talepli vb. dosyaların
                   Yargıtay üyelerine dağıtımı yapılarak, mesleki niteliklerini can-
                   lı tutmaları temin edilebilir. İş yoğunluğu hiçbir zaman adaleti,
                   hukuku ve hakkaniyeti göz ardı etmeyi gerektirmemelidir.            Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri

                   60- Meslekte fiilen, asgari 5 yılını doldurmamış, mesleki bilgi ve tec-
                   rübesi bulunmayan hâkim ve savcıların, bireysel mazeretleri nedeni
                   ile HSYK tarafından Yargıtay’a tetkik hâkimi olarak atanması, adale-
                   te erişimde son merci olan Yargıtay’ın güvenilirliğini zedelemektedir.
                   Ayrıca yeni atanan tetkik hâkimlerine, dairenin görev alanında bu-
                   lunan işler ile ilgili olarak eğitim verilmediği de bilinen bir gerçektir.





                                                                         523
   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555