Page 69 - yargi-ozel-raporu
P. 69
m) Savcı yardımcılığı veya adli hizmet uzmanı kadrosunun ihdas
30
edilmesi (Adli hizmet uzmanı ihdasının daha isabetli olacağı
görüşü ağır basmıştır),
n) Yeni adliye binalarının Mahkeme Yönetim Sisteminin Güçlen-
dirilmesi Projesine uygun olarak inşası,
o) Adliyelerde mağdur ve şüpheli ile tanıkların bir arada olmaya-
cağı uygun bekleme salonlarının ve giriş çıkış kapılarının oluştu-
rulması,
ö) Yeni adliye binalarında savcı odalarının, ifade alınması ve dos-
ya muhafaza edilmesi için de kullanıldığı dikkate alınarak yeterli
büyüklükte tasarlanması,
p) Halkla ilişkiler kapasitesinin geliştirilmesi (Adliyelerde mağ-
dur, şüpheli ve tanık ilişkilerinin geliştirilmesi için önlemler alın-
ması, örneğin danışma masaları, tanık odaları, bekleme salonları
bu önlemlerden olabilir),
r) Yargılama sonucunda para cezasına hükmedilmesi halinde bu
miktarın belli bir kısmının mağdur adına verilmesi onarıcı adale-
tin sağlanmasına katkıda bulunacaktır. Ayrıca mağdurun kamu-
ya ve adalete duyacağı güven duygusunun artması sağlanacaktır.
Tatmin edilen mağdurların tazminat yoluna başvurmaması ha-
linde de açılan dava sayısı düşecektir.
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
30 Bu konu hakkında bkz. Venedik Komisyonu Görüş No: 610/2011, parag-
raf: 28-29 (http://www.abgm.adalet.gov.tr/e-kutuphane/venedik%20ko-
misyonu% 20g%C3%B6r%C3%BC%C5%9Fleri/6.pdf) (Erişim Tarihi:
27/12/2015): aktaran, İNCEOĞLU, Sibel, Devlette Etikten Etik Devlete:
Yargıda Etik, TÜSİAD, 2012, sf. 38; Venedik Komisyonunun Mart 2011 ta-
rihli raporunda da genel kural olarak, hâkim ve savcıların Adalet Bakanlığında
idari görevler üstlenmelerinin, hâkimlik ve savcılık ile hükümetin diğer idari
bölümleri arasındaki ayrımı bulanıklaştırdığı, hâkim ve savcıların bu tür idari
görevlere atanma ihtimallerinin, hâkim ve savcılar arasında devletçi bir yak-
laşımın yaygınlaşabileceği, idareden iyilik bekler bir durumda bulunmalarına
yol açabileceği belirtilmekte ve bu durumun yargı bağımsızlığı bakımından sa-
kınca yarattığının altı çizilmektedir. Bu bağlamda; Adalet Bakanlığında çalışan
hâkim ve savcıların sayılarının en aza indirgenerek adalet uzmanları sayısının
arttırılması gerektiği değerlendirilmektedir.
42