Page 164 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 164
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
maaşından yapılan OYAK kesintilerinin 3 yıldan az olacağını ve 205 sayılı OYAK
Kanunu uyarınca ödemelerini geri alamayacağını belirterek 3,5 ay eksik ödenen
maaşlarının yatırılmasını ve birikmiş OYAK aidatlarının tarafına ödenmesini talep
etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, 4.678 sayılı Kanun’da
ve Sözleşmeli Subay ve Astsubay Yönetmeliğinde sözleşme sürelerinin en az üç
yıl olarak düzenleneceğinin açıkça belirtildiği, sözleşmenin 30 Ağustos 2016
tarihinde kendiliğinden son bulacağına ilişkin “Sözleşmeli Subay Sözleşmesi”nin (d)
bendinin anılan mevzuata aykırı olduğu, başvuran tarafından sözleşme süresi henüz
tamamlanmadan söz konusu durumun iletilmesine ve İdarenin kendi içerisindeki
yazışmalarda mevcut durumun hak kayıplarına sebep olacağının bilindiğinin
anlaşılmasına rağmen gerekli tedbirlerin alınmaması nedeniyle başvuranın maaşından
kesilen aidatların iade edilmediği ve başvuranın sözleşme süresi 3 yıla tamamlanmış
olsaydı alması gereken aylıkları alamadığı, bu sebeple 31/12/2013 tarihli ve 2013/S020
sayılı “Sözleşmeli Subay Sözleşmesi”nin ve gerekli tedbirleri almayarak sözleşmenin
3 yılın altında sona erdirilmesine sebep olan İdari işlemin hukuka ve hakkaniyete
aykırı olduğu, başvuranın bu nedenle uğradığı zararın ilgili İdare tarafından tazmin
edilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılarak, 31/12/2013 tarihli ve 2013/S020
sayılı “Sözleşmeli Subay Sözleşmesi”nin hukuka ve hakkaniyete aykırı şekilde 3
yılın altında sona erdirilmesi nedeniyle başvuranın uğramış olduğu zararın tazmin
edilmesi hususunda işlem tesis etmesi için Deniz Kuvvetleri Komutanlığına, yeni bir
mağduriyete sebep olunmaması için mevcut sözleşmelerin gözden geçirilerek 4678
sayılı Türk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar
Hakkında Kanun’a uygun hale getirilmesi yönünde tedbir alınması hususunda işlem
tesis etmesi için Milli Savunma Bakanlığına, Tavsiyede Bulunulmasına,
09/01/1961 tarihli ve 10702 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 205 sayılı Ordu
Yardımlaşma Kurumu Kanunu’nun 17 nci maddesinde düzenlenen kişinin ihtiyarı
dışında zorunlu üye yapılması ve 18 inci maddesinde düzenlenen kişinin ihtiyarı
dışında zorunlu aidat kesilmesi usulü ile aidat ödeyen bir kısım personel çeşitli
haklardan faydalanabilirken bir kısım personelin süre şartı nedeniyle aidatlarının
dahi iade edilmemesi usulüyle kanun önünde eşitlik ilkesinin ve mülkiyet hakkının
ihlal edilerek temel hak ve hürriyetlerin sınırlandırıldığı, söz konusu sınırlamanın
Anayasada temel hak ve hürriyetlerin sınırlandırılmasına ilişkin genel hükümlere aykırı
olduğu bu nedenle 205 sayılı Kanun’un anılan maddelerinin Anayasamızın Türkiye
Cumhuriyetinin adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı bir hukuk Devleti
olduğunu belirten 2 nci maddesine, herkesin kanun önünde eşit olduğu ilkesine yer
veren 10'ncu maddesine, Anayasa hükümlerinin yasama, yürütme ve yargı organlarını,
idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kuralları olduğu ve
164 2017 YILLIK RAPOR