Page 164 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 164

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               maaşından yapılan OYAK kesintilerinin 3 yıldan az olacağını ve 205 sayılı OYAK
               Kanunu uyarınca ödemelerini geri alamayacağını belirterek 3,5 ay eksik ödenen
               maaşlarının yatırılmasını ve birikmiş OYAK aidatlarının tarafına ödenmesini talep
               etmiştir.

               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, 4.678 sayılı Kanun’da
               ve Sözleşmeli Subay ve Astsubay  Yönetmeliğinde sözleşme sürelerinin en az üç
               yıl olarak düzenleneceğinin açıkça belirtildiği,  sözleşmenin 30 Ağustos 2016
               tarihinde kendiliğinden son bulacağına ilişkin “Sözleşmeli Subay Sözleşmesi”nin (d)
               bendinin anılan mevzuata aykırı olduğu, başvuran tarafından sözleşme süresi henüz
               tamamlanmadan söz konusu durumun iletilmesine ve İdarenin kendi içerisindeki
               yazışmalarda  mevcut durumun hak kayıplarına sebep olacağının bilindiğinin
               anlaşılmasına rağmen gerekli tedbirlerin alınmaması nedeniyle başvuranın maaşından
               kesilen aidatların iade edilmediği ve başvuranın sözleşme süresi 3 yıla tamamlanmış
               olsaydı alması gereken aylıkları alamadığı, bu sebeple 31/12/2013 tarihli ve 2013/S020
               sayılı “Sözleşmeli Subay Sözleşmesi”nin ve gerekli tedbirleri almayarak sözleşmenin
               3 yılın altında sona erdirilmesine sebep olan İdari işlemin hukuka ve hakkaniyete
               aykırı olduğu, başvuranın bu nedenle uğradığı zararın ilgili İdare tarafından tazmin
               edilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılarak, 31/12/2013 tarihli ve 2013/S020
               sayılı  “Sözleşmeli Subay Sözleşmesi”nin hukuka ve hakkaniyete aykırı şekilde 3
               yılın altında sona erdirilmesi nedeniyle başvuranın uğramış olduğu zararın tazmin
               edilmesi hususunda işlem tesis etmesi için Deniz Kuvvetleri Komutanlığına, yeni bir
               mağduriyete sebep olunmaması için mevcut sözleşmelerin gözden geçirilerek 4678
               sayılı Türk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar
               Hakkında Kanun’a uygun hale getirilmesi yönünde tedbir alınması hususunda işlem
               tesis etmesi için Milli Savunma Bakanlığına, Tavsiyede Bulunulmasına,

               09/01/1961 tarihli ve 10702 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 205 sayılı Ordu
               Yardımlaşma Kurumu Kanunu’nun 17 nci maddesinde düzenlenen kişinin ihtiyarı
               dışında zorunlu üye yapılması ve 18 inci maddesinde düzenlenen kişinin ihtiyarı
               dışında zorunlu aidat kesilmesi usulü ile aidat ödeyen bir kısım personel çeşitli
               haklardan faydalanabilirken bir kısım personelin süre şartı nedeniyle aidatlarının
               dahi iade edilmemesi usulüyle kanun önünde eşitlik ilkesinin ve mülkiyet hakkının
               ihlal edilerek temel hak ve hürriyetlerin sınırlandırıldığı, söz konusu sınırlamanın
               Anayasada temel hak ve hürriyetlerin sınırlandırılmasına ilişkin genel hükümlere aykırı
               olduğu bu nedenle 205 sayılı Kanun’un anılan maddelerinin Anayasamızın Türkiye
               Cumhuriyetinin adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı bir hukuk Devleti
               olduğunu belirten 2 nci maddesine, herkesin kanun önünde eşit olduğu ilkesine yer
               veren 10'ncu maddesine, Anayasa hükümlerinin yasama, yürütme ve yargı organlarını,
               idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kuralları olduğu ve



           164  2017  YILLIK RAPOR
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169