Page 291 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 291
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Bu sınavların yapılıp yapılmayacağı, sınavı düzenleyen kurumun personel ihtiyacına
ve planlarına göre farklılık göstermektedir. Görevde yükselme sınavı sınırlı sayıda
kadrolara atanacak kamu personelinin bir üst kadroya geçebilmelerine olanak
tanımakta olup, genel itibariyle şef, memur, tekniker ve şube müdürü kadroları için
açılmaktadır. Unvan değişikliği sınavı ise memurluğa bitirdiği bölümün dışında bir
kadroyla giren veya memurken başka bir alanda mezun olanlara bitirdiği bölümün
kadrosuna geçebilme imkânı tanıyan bir sınavdır.
Kurumumuza, görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı açılması talebiyle yapılan
başvurularda, başvuranların kariyer ve liyakat ilkeleri çerçevesinde Kurumumuzdan
bu sınavların düzenlemesinin sağlanmasını talep ettikleri görülmektedir.
Anayasanın 7 nci maddesi uyarınca, yasama yetkisi Türk milleti adına yasama organına
ait olan genel, asli ve devredilmez bir yetkidir. Yasama yetkisinin genelliği, Anayasaya
aykırı olmamak koşuluyla her konunun kanunla düzenlenebileceği, asliliği ise, yasama
organının bir konuyu doğrudan doğruya, yani araya herhangi bir işlem girmeksizin
düzenleyebilmesi anlamına gelmektedir. Yürütme organı ve idare, doğrudan doğruya
hukuki işlemler yapmak yetkisine sahip değildir. Yürütme organının ve idarenin
işlemleri, hem sübjektif hem de düzenleyici işlemleri bakımından, mutlaka o alanı
önceden düzenlemiş olan bir kanuna dayanmak zorundadır. Bir başka deyişle,
idari işlemin mevcut bir kanuna dayanma zorunluluğu bulunmaktadır. Kamu
hizmetlerinin sürekliliği ilkesini uyarınca, hizmetlerin yürütülmesinin aksamaması
maksadıyla memurların hak ve yükümlülüklerinin kanunlarla düzenlenmesi anayasal
bir zorunluluk olarak kabul edilmiştir.
Öte yandan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na dayanılarak çıkarılan 18/04/1999
tarihli ve 23670 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında
Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik ile liyakat
ve kariyer ilkeleri çerçevesinde hizmet gerekleri esas alınarak Devlet memurlarının
görevde yükselmelerine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiş ve anılan Yönetmeliğin 15
inci maddesi ile, kurumlara bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda
aranacak öğrenim düzeyi ile hizmet süresi, alt görevlerde bulunma süresi, sicil ve
disipline ilişkin şartlar ile bunlar için verilecek görevde yükselme eğitiminin ilanı,
şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama dahil edilecek diğer unvanlar ve bunlara
ilişkin hususları, Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak çıkaracakları
Yönetmelikle düzenleme yetkisi verilmiştir.
Başta 657 sayılı Kanun olmak üzere ilgili mevzuat hükümleri gereğince, görevde
yükselme ve unvan değişikliği sınavları kariyer ilkesinin gerçekleşmesini sağlayan
önemli bir araç olmakla birlikte, İdarelerin bütün çalışanları için, her zaman kariyer
ilkesinin gereklerini sağlama imkânı olamamakta, bu anlamda kurumların hizmet
2017 YILLIK RAPOR 291