Page 291 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 291

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bu sınavların yapılıp yapılmayacağı, sınavı düzenleyen kurumun personel ihtiyacına
               ve planlarına göre farklılık göstermektedir. Görevde yükselme sınavı sınırlı sayıda
               kadrolara atanacak kamu personelinin bir üst kadroya geçebilmelerine olanak
               tanımakta olup, genel itibariyle şef, memur, tekniker ve şube müdürü kadroları için
               açılmaktadır. Unvan değişikliği sınavı ise memurluğa bitirdiği bölümün dışında bir
               kadroyla giren veya memurken başka bir alanda mezun olanlara bitirdiği bölümün
               kadrosuna geçebilme imkânı tanıyan bir sınavdır.

               Kurumumuza, görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavı açılması talebiyle yapılan
               başvurularda, başvuranların kariyer ve liyakat ilkeleri çerçevesinde Kurumumuzdan
               bu sınavların düzenlemesinin sağlanmasını talep ettikleri görülmektedir.
               Anayasanın 7 nci maddesi uyarınca, yasama yetkisi Türk milleti adına yasama organına
               ait olan genel, asli ve devredilmez bir yetkidir. Yasama yetkisinin genelliği, Anayasaya
               aykırı olmamak koşuluyla her konunun kanunla düzenlenebileceği, asliliği ise, yasama
               organının bir konuyu doğrudan doğruya, yani araya herhangi bir işlem girmeksizin
               düzenleyebilmesi anlamına gelmektedir. Yürütme organı ve idare, doğrudan doğruya
               hukuki işlemler yapmak yetkisine sahip değildir.  Yürütme organının ve idarenin
               işlemleri, hem sübjektif hem de düzenleyici işlemleri bakımından, mutlaka o alanı
               önceden düzenlemiş olan bir kanuna dayanmak zorundadır. Bir başka deyişle,
               idari işlemin mevcut bir kanuna dayanma zorunluluğu bulunmaktadır. Kamu
               hizmetlerinin sürekliliği ilkesini uyarınca, hizmetlerin yürütülmesinin aksamaması
               maksadıyla memurların hak ve yükümlülüklerinin kanunlarla düzenlenmesi anayasal
               bir zorunluluk olarak kabul edilmiştir.
               Öte yandan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na dayanılarak çıkarılan 18/04/1999
               tarihli ve 23670 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında
               Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik ile liyakat
               ve kariyer ilkeleri çerçevesinde hizmet gerekleri esas alınarak Devlet memurlarının
               görevde yükselmelerine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiş ve anılan Yönetmeliğin 15
               inci maddesi ile, kurumlara bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda
               aranacak öğrenim düzeyi ile hizmet süresi, alt görevlerde bulunma süresi, sicil ve
               disipline ilişkin şartlar ile bunlar için verilecek görevde yükselme eğitiminin ilanı,
               şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama dahil edilecek diğer unvanlar ve bunlara
               ilişkin hususları, Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak çıkaracakları
               Yönetmelikle düzenleme yetkisi verilmiştir.

               Başta 657 sayılı Kanun olmak üzere ilgili mevzuat hükümleri gereğince, görevde
               yükselme ve unvan değişikliği sınavları kariyer ilkesinin gerçekleşmesini sağlayan
               önemli bir araç olmakla birlikte, İdarelerin bütün çalışanları için, her zaman kariyer
               ilkesinin gereklerini sağlama imkânı olamamakta, bu anlamda kurumların hizmet


                                                                            2017 YILLIK RAPOR  291
   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296