Page 306 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 306
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, imar mevzuatında
Düzenleme Ortaklık Payının ve Kamu Tesisleri Arsalarına Tahsisi hususunun yer
aldığı, söz konusu imar uygulamasında belirlenen %30 düzenleme ortaklık payının,
imar mevzuatında belirlenen %40 oranın altında olduğu, uygulama sonrası başvurana
tahsis edilen imar parsellerinin mevzuata uygun şekilde aynı kadastro parseli içerisinde
verildiği, başvuran adına tescil edilen parsellerin toplam yüzölçümünün, Düzenleme
Ortaklık Payı ve Kamu Tesisleri Arsalarına Tahsisten arta kalan alan ile eşit olduğu,
bu nedenle adına tescili yapılan parsellerle birlikte ayrıca talep ettiği parsellerin de
adına tescil edilmesinin mevzuata aykırı olduğu, onaylanan imar uygulamasında
başvuran adına yapılan tescil işlemlerinin ise hukuka aykırılık teşkil etmediği tespit
edildiğinden başvurunun reddi yönünde karar verilmiştir. 131
6.14.2 Kaçak Yapılar
Yerleşme yerleri ile bu yerlerdeki yapılaşmaların; plan, fen, sağlık ve çevre şartlarına
uygun teşekkülünü sağlamak amacıyla hazırlanan 3194 sayılı İmar Kanunu; belediye
ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında kalan yerlerde yapılacak planlar ile inşa
edilecek resmi ve özel bütün yapıları kapsamaktadır. İmar Kanununda yer verilen
istisnalar haricinde, tüm yapılar için ruhsat alınması zorunludur. Sağlıklı ve dengeli
bir çevrenin oluşturulması bakımından yürürlükte bulunan mevzuata ve plan
hükümlerine aykırı olan yapıların tespit edildikten sonra yıkılması gerekmekte
olup; imar mevzuatına aykırı yapıların yıkımına karar verme yetkisi mücavir alanlar
içerisinde belediye encümenine aittir. Belediye Encümeninin bu yetkisini hangi
durumlarda ve nasıl kullanacağı İmar Kanununun 32 ve 42 nci maddelerinde
düzenlenmiştir.
Kurumumuza yapılan başvuruların birinde başvuran, Ataşehir İlçesi, Barbaros
Mahallesi Fulya Sokakta yer alan ve onaylı projesinde mesken niteliğinde bulunmakta
olan dairelerin otele dönüştürüldüğünü, aynı blok önündeki yeşil alanda da kaçak
olarak iki katlı işyeri inşa edildiğini, söz konusu işyerinin içkili lokanta olarak
faaliyet gösterdiğini, bu kaçak yapıya ilişkin olarak Ataşehir Belediye Encümeninin
21/01/2014 tarih ve 2014/273 sayılı yıkım kararının olduğunu ancak bu kararın
uygulanmadığını, İstanbul Büyükşehir Belediyesince kararın gereğinin yapılmasını
teminen Ataşehir Belediye Başkanlığına gerekli yazıların yazılmasına rağmen iki yılı
aşkın bir süredir kararın gereğinin yerine getirilmediğini ifade ederek söz konusu
kaçak yapının yıkılıp ortak otopark alanının projesine uygun hale getirilmesini talep
etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, yıkım işlemlerine ilişkin
fiili yıkım haricinde tüm sürecin tamamlanmasına rağmen, konunun sürüncemede
1312017/4958 şikâyet numaralı başvuru için verilen 24/10/2017 tarihli Ret Kararı
306 2017 YILLIK RAPOR