Page 301 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 301

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Söz konusu sözleşmede yargı kararları neticesinde 375 sayılı KHK kapsamında ek
               ödeme alanların lehe olan mahkeme kararlarını kaldıran bir hüküm bulunmadığı,
               ayrıca toplu sözleşmenin 01/01/2016 ile 31/12/2017 tarihleri arasında uygulanacağı
               ve daha sonrası için ilgili idarelerin nasıl bir uygulamaya gideceğinin belirli olmadığı
               da ortadır.
               Anayasanın 138 inci maddesinin son fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile
               idarenin; mahkeme kararlarına uymak zorunda oldukları, bu organlar ve idarenin,
               mahkeme kararlarını hiçbir surette değiştiremeyecekleri ve bunların yerine getirilmesini
               geciktiremeyecekleri belirtilmiş, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 28/1
               inci maddesinde ise, Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin
               esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin,
               gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin
               hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hükme
               bağlanmıştır. Anılan madde hükümlerinde, yargı kararlarının yerine getirilmesi kesin
               bir zorunluluk olarak öngörülmüş, hiçbir organ ya da mercie yargı kararlarını değiştirme
               ve bunların yerine getirilmesini geciktirme hakkı tanınmamış; dolayısıyla herhangi bir
               şekilde yargı kararı gereğinin yerine getirilmemiş olması sonucunu doğuracak şarta
               veya süreye bağlı bir uygulama yetkisi de verilmemiş bulunmaktadır. Aksi bir yaklaşım,
               yargı kararlarının uygulanmasının ilgili organın sübjektif takdirine bırakılması anlamını
               taşır ki, bunun da hukuk devleti ilkesi ve yargı bağımsızlığı ile bağdaşmayacağı açıktır.
               (Danıştay 11. Dairesinin 28/01/2002 tarihli ve E:2000/8818, K:2002/403 sayılı Kararı)

               Benzer bir olaya ilişkin verilen yargı kararında döner sermaye ek ödemesinden
               yararlandırılmasına  yönelik  verilen  yargı  kararının ilgilinin  hukuki  statüsünün
               değişmediği sürece hüküm ve sonuç doğuracağı da belirtilmiştir. (Antalya 4. İdare
               Mahkemesinin 26/12/2016 tarih ve E:2016/727, K:2016/1486 sayılı kararı)

               Bununla birlikte söz konusu toplu sözleşme kapsamında verilen ek ödemeden gelir
               vergisi, damga vergisi v.b. yasal kesintiler yapılırken, 375 sayılı KHK kapsamında
               verilen ek ödemeden sadece damga vergisi kesintisinin yapılacağı ilgili mevzuatta
               düzenlenmiş olup, söz konusu ek ödemelerin yapıları itibarıyla farklı ödemeler
               olduğu da açıktır.

               Kurumumuzca yapılan değerlendirmeler neticesinde; toplu sözleşmede lehe olan
               mahkeme kararlarını kaldıran bir hüküm bulunmadığı, söz konusu sözleşmenin
               01/01/2016 ile 3/12/2017 tarihleri arasında geçerli olacağı ve ilgili tarih sonrası
               için 4/C kapsamındaki personele bu uygulamanın nasıl yapılacağının belirsiz
               oluşu ve 375 sayılı KHK kapsamında verilen ek ödeme ile toplu sözleşmedeki ek
               ödemelerin yapıları itibarıyla farklı oluşları göz önünde bulundurulduğunda, ilgili
               İdarelerin; Maliye Bakanlığının toplu sözleşmedeki hükümden kaynaklanan



                                                                            2017 YILLIK RAPOR  301
   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306