Page 336 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 336
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
bulunması gereken adil dengenin başvurucu aleyhine bozulduğu, söz konusu
müdahalenin başvuranı ölçüsüz ve ağır bir külfete katlanmak zorunda bıraktığı tespit
edilmiş olup başvuranın taşınmazlarının kamulaştırılması talebinin, söz konusu
taşınmazların 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planında “İlköğretim Tesis Alanında”
kalması ve Milli Eğitim Bakanlığınca, bu taşınmazlara ihtiyaç duyulması ve bütçe
imkânları doğrultusunda kamulaştırılacağının ifade edilmesinde hakkaniyete
uygunluk bulunmadığı, sonuç ve kanaatine varılarak 3194 sayılı İmar Kanununun
“İmar programları, kamulaştırma ve kısıtlılık hali” başlıklı 10’uncu maddesinin
birinci fıkrası hükmü gereğince, 5 yıllık imar programlarının hazırlanması ve bunu
müteakiben, kamulaştırma çalışmalarına başlanması hususunda Bornova Belediye
Başkanlığına, İdare ile başvuran arasında taşınmazın kamulaştırma bedelinin, güncel
rayiç bedel gözetilerek mümkünse uzlaşma yoluyla belirlenmesi ve idare tarafından
kamulaştırma bedelinin makul sürede ödenmesini teminen yeni bir işlem tesisi
162
hususunda, Milli Eğitim Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
Yine aynı konuyla ilgili başka bir başvuruda başvuran, Ankara ili Mamak İlçesi
Kıbrıs-İmar Mahallesinde taşınmazın lise alanı olarak tescillendiğini, arsada ailesine
ait 694 metrekare hisseleri bulunduğunu, 2000 yılında mevcut tarla statüsünde
bulunan Kıbrıs Köyündeki taşınmazın üzerinden imar geçirilerek İmarlı arsanın
2
694 m sinin lise alanı olarak tescillendiğini, yaklaşık 130 hissedar olduklarını,
söz konusu arsanın Milli Eğitim Bakanlığı’na tahsis edildiğini, ancak Bakanlığın
kamulaştırma yapıp arsalarının değerini ödemediğini, arsaların şahıslar üzerinde
görünmesi sebebiyle Mamak Belediyesi’nin emlak vergisi tahsil ettiğini belirterek,
mağduriyetinin giderilmesi amacıyla ya söz konusu taşınmazın kamulaştırılmasını,
ya da söz konusu bölgede okul ihtiyacı yok ise imar planının değiştirilerek bahsi
geçen taşınmazın serbest bırakılmasını, ayrıca bu alanlara ilişkin emlak vergisi tahsil
edilmemesi yönünde düzenleme yapılmasını talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, idarenin başvuranın
taşınmazı üzerinde imar hukukundan kaynaklı ve on altı (16) yıldan bu yana devam
eden müdahalesinin, başvuranın mülkiyet hakkının özüne dokunan nitelikte bir
müdahale olduğu ve başvuranı taşınmazının geleceği hususunda belirsizliğe ittiği,
mülkiyet hakkına müdahale edilmesi halinde bireysel yarar ile kamu yararı arasında
bulunması gereken adil dengenin başvurucu aleyhine bozulduğu, söz konusu
müdahalenin başvuranı ölçüsüz ve ağır bir külfete katlanmak zorunda bıraktığı
tespit edilmiş olup, başvuranın bu taşınmazdaki hissesinin kamulaştırılması veya
söz konusu taşınmaz okul ihtiyacı yok ise imar planının değiştirilerek bahsi geçen
taşınmazın serbest bırakılması talebinin reddedilmesinde hakkaniyete uygunluk
bulunmadığı, sonuç ve kanaatine varılarak; İdarenin, talep konusu taşınmaza ihtiyacı
162 2017/3512 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 22/09/2017 tarihli Tavsiye Kararı.
336 2017 YILLIK RAPOR