Page 336 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 336

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               bulunması gereken adil dengenin başvurucu aleyhine bozulduğu, söz konusu
               müdahalenin başvuranı ölçüsüz ve ağır bir külfete katlanmak zorunda bıraktığı tespit
               edilmiş olup başvuranın taşınmazlarının kamulaştırılması talebinin, söz konusu
               taşınmazların 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planında “İlköğretim Tesis Alanında”
               kalması ve Milli Eğitim Bakanlığınca, bu taşınmazlara ihtiyaç duyulması ve bütçe
               imkânları doğrultusunda kamulaştırılacağının ifade edilmesinde hakkaniyete
               uygunluk bulunmadığı, sonuç ve kanaatine varılarak 3194 sayılı İmar Kanununun
               “İmar programları, kamulaştırma ve kısıtlılık hali” başlıklı 10’uncu maddesinin
               birinci fıkrası hükmü gereğince, 5 yıllık imar programlarının hazırlanması ve bunu
               müteakiben, kamulaştırma çalışmalarına başlanması hususunda Bornova Belediye
               Başkanlığına, İdare ile başvuran arasında taşınmazın kamulaştırma bedelinin, güncel
               rayiç bedel gözetilerek mümkünse uzlaşma yoluyla belirlenmesi ve idare tarafından
               kamulaştırma bedelinin makul sürede ödenmesini teminen yeni bir işlem tesisi
                                                                       162
               hususunda, Milli Eğitim Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
               Yine aynı konuyla ilgili başka bir başvuruda  başvuran, Ankara ili Mamak İlçesi
               Kıbrıs-İmar Mahallesinde taşınmazın lise alanı olarak tescillendiğini, arsada ailesine
               ait 694 metrekare hisseleri bulunduğunu, 2000 yılında mevcut tarla statüsünde
               bulunan Kıbrıs Köyündeki taşınmazın üzerinden imar geçirilerek İmarlı arsanın
                     2
               694 m  sinin lise alanı olarak tescillendiğini, yaklaşık 130 hissedar olduklarını,
               söz konusu arsanın Milli Eğitim Bakanlığı’na tahsis edildiğini, ancak Bakanlığın
               kamulaştırma yapıp arsalarının değerini ödemediğini, arsaların şahıslar üzerinde
               görünmesi sebebiyle Mamak Belediyesi’nin emlak vergisi tahsil ettiğini belirterek,
               mağduriyetinin giderilmesi amacıyla ya söz konusu taşınmazın kamulaştırılmasını,
               ya da söz konusu bölgede okul ihtiyacı yok ise imar planının değiştirilerek bahsi
               geçen taşınmazın serbest bırakılmasını, ayrıca bu alanlara ilişkin emlak vergisi tahsil
               edilmemesi yönünde düzenleme yapılmasını talep etmiştir.

               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, idarenin başvuranın
               taşınmazı üzerinde imar hukukundan kaynaklı ve on altı (16) yıldan bu yana devam
               eden müdahalesinin, başvuranın mülkiyet hakkının özüne dokunan nitelikte bir
               müdahale olduğu ve başvuranı taşınmazının geleceği hususunda belirsizliğe ittiği,
               mülkiyet hakkına müdahale edilmesi halinde bireysel yarar ile kamu yararı arasında
               bulunması gereken adil dengenin başvurucu aleyhine bozulduğu, söz konusu
               müdahalenin başvuranı ölçüsüz ve ağır bir külfete katlanmak zorunda bıraktığı
               tespit edilmiş olup, başvuranın bu taşınmazdaki hissesinin kamulaştırılması veya
               söz konusu taşınmaz okul ihtiyacı yok ise imar planının değiştirilerek bahsi geçen
               taşınmazın serbest bırakılması talebinin reddedilmesinde hakkaniyete uygunluk
               bulunmadığı, sonuç ve kanaatine varılarak; İdarenin, talep konusu taşınmaza ihtiyacı


               162 2017/3512 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 22/09/2017 tarihli Tavsiye Kararı.


           336  2017  YILLIK RAPOR
   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341