Page 487 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 487
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Ancak idarenin idari işlem tesisinde kamu yararı dışında bir amaç gütmesinin
yapmış olduğu işlemi “amaç” yönünden hukuka aykırı kılacağı ve iptalinin gerekeceği,
sınava katılmak isteyen adayların yarısından fazlasının şartları taşımadığı için
değil, belgelerinde eksik ve hata olduğu için sınava çağrılmaması, yapılan sınavın
ve adaylardan belge talep edilmesi işleminin nihai hedefi olan kamu yararı ilkesini
zedelediği, idare tarafından evrak üzerinden rahatlıkla kontrol edilip görülebilecek
eksikliklerin tamamlatılması yerine bu adayların sınava çağrılmamasının, idarenin
içine düşmüş olduğu çıkar çatışması da düşünüldüğünde idari işlemi sakatladığı
dolayısıyla yapılan işlemi her zaman için geri alabilmesinin mümkün olduğu
değerlendirilmektedir.
İdarenin Riskli Yapı Onay Tarihinden İtibaren Şikâyet Başvurucusuna Kira Yardımında
Bulunulması ve Mağduriyetinin Giderilmesi için Makul Sürede İşlem Tesisi Hususunda
Tavsiye Kararı Verildi
2016/3828 No'lu başvuruda başvuran özetle, 20/08/2015 tarihinde satın almış
olduğu konuta 20/08/2015 tarihinde vermiş olduğu beyan ile taşındığını, taşınmazın
17/08/2015 tarihinde 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi
Hakkında Kanun kapsamında riskli yapı olarak tespit edilerek onaylandığını,
24/08/2016 tarihinde tapuya ‘riskli yapıdır’ şerhi düşüldüğünü ve taşınmazın riskli yapı
durumunda olduğunu tapu şerhinin tarafına tebliğ edilmesi ile öğrendiğini, 10/11/2015
tarihinde müteahhit firma ile kat karşılığı sözleşme yaparak taşınmazı tahliye ettiğini,
binanın yıkıldığını ve yeni projenin tamamlandığını, kira yardımı alabilmek için İzmir
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne başvurduğunu, ancak riskli yapı onay tarihinde
taşınmazda ikamet şartını taşımadığı gerekçesi ile talebinin şifahen reddedilerek Çevre
ve Şehircilik Bakanlığı Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğü’ne
yönlendirildiğini, ancak talebinin yine reddedildiğini belirterek, riskli yapı tespit raporu
onay tarihinde ikamet etmediği gerekçesiyle kira yardımından yararlandırılmamasına
ilişkin idari işlemin iptal edilmesini talep etmiştir
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuranın malik sıfatını
kazandığı tarihte tapu kaydında yapının riskli yapı olduğuna dair bir kayıt olmadığı
için söz konusu durumu bilmediği ve 6306 sayılı Kanun’ da ve 6306 sayılı Kanunun
Uygulama Yönetmeliğinde kira yardımı ile ilgili düzenlemelerden sadece riskli yapı
onay tarihinde fiilen ikamet edenlere kira yardımı ödeneceğine ilişkin bir hüküm
yer almadığı dolayısıyla idarenin şikâyet başvurucusunun talebini reddetmesinde
hukuka uyarlık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılarak, idarenin riskli yapı
onay tarihinden itibaren şikâyet başvurucusuna kira yardımında bulunulması ve
mağduriyetinin giderilmesi için makul sürede işlem tesisi için İzmir Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğüne; 6306 sayılı Kanun’ da ve 6306 sayılı Kanunun Uygulama
2017 YILLIK RAPOR 487