Page 490 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 490
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
değerlendirildiğinden başvuranın başvuruya konu dilekçelerinin mevzuata uygun
bir şekilde değerlendirilmesi için işleme alınması hususunda Adalet Bakanlığı
Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına, başvurucunun,
denetimli serbestlik hizmetinden yararlanma talebinin, Açık Ceza İnfaz Kurumlarına
Ayrılma Yönetmeliğinin 6 ncı maddesi hükmü uyarınca mümkün olmadığı, talebin
gerekli şartları taşıdıktan sonra infaz hâkimliği tarafından değerlendirileceği ve karar
verme yetkisi 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun
105/A maddesi hükmü uyarınca infaz hâkimliğinde olduğundan denetimli serbestlik
uygulamasından yararlanma talebinin ise reddine karar verilmiştir.
Tavsiye Kararı doğrultusunda gönderilen Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkifevleri
Genel Müdürlüğünün 30/06/2017 tarih ve E. 1702/78800 sayılı yazısında “Adı
geçen hükümlünün talebinin yerine getirilmesi için kuruma verdiği dilekçeleri ve
kurum idaresi ile yaptığı yüz yüze görüşmelerde defalarca denetimli serbestlikten
faydalanabilmesi için mevzuat çerçevesinde gerekli şartların kendisine anlatıldığı,
ancak hükümlünün ısrarla mevzuat hükümlerinde belirtilen şartları sağlamadığı
halde, bu konuda dilekçe vermeye devam ettiği gibi, örgüte bağlılığını göstermek için
açlık grevi eyleminde bulunarak diğer örgüt üyelerini de eylemde bulunmaları için
teşvik etmeye devam ettiğinin tespit edildiği, bilindiği üzere, ceza infaz kurumlarında
barındırılan hükümlü ve tutukluların kurum uygulamalarına karşı öncelikle infaz
hâkimliklerine şikâyet, infaz hâkimliği kararlarına karşı da ağır ceza mahkemelerine
itiraz edebildikleri, kovuşturmaya yer olmadığına ilişkin kararlara karşı ise süresinde
bu kararı veren Cumhuriyet savcısının yargı çevresinde görev yaptığı ağır ceza
mahkemesinin bulunduğu yerdeki sulh ceza hâkimliğine itiraz imkânının bulunduğu,
yargı bağımsızlığına sahip hâkim kararlarına karşı idarenin hiç bir şekilde telkin veya
tavsiye suretiyle müdahale imkânı bulunmadığı” ifade edilmiştir.
Kamu denetçisine başvurma hakkı, Anayasanın 74 üncü maddesinin 3 üncü fıkrası
ile herkese tanınan anayasal bir hak olarak teminat altına alınmıştır. Bu kapsamda,
Kamu Denetçiliği Kurumu, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 5 inci
maddesinin birinci fıkrası uyarınca, idarenin işleyişiyle ilgili şikâyet üzerine, idarenin
her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet
anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak
ve idareye önerilerde bulunmakla görevli kılınmış,
4675 sayılı İnfaz Hâkimliği Kanununun “İnfaz hâkimliğine şikâyet ve usulü” başlıklı
5 inci maddesinin 1 inci fıkrasında, ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde hükümlü
ve tutukluların hakkında yapılan işlemler veya bunlarla ilgili faaliyetlerin kanun,
tüzük ve yönetmelik hükümleri ile genelgelere aykırı olduğu gerekçesiyle bu işlem
veya faaliyetlerin öğrenildiği tarihten itibaren on beş gün, herhalde yapıldığı tarihten
itibaren otuz gün içinde şikâyet yoluyla infaz hâkimliğine başvurulabileceği, 2 nci
fıkrasında ise şikâyetin, dilekçe ile doğrudan doğruya infaz hâkimliğine yapılabileceği
490 2017 YILLIK RAPOR