Page 490 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 490

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               değerlendirildiğinden başvuranın başvuruya konu dilekçelerinin mevzuata uygun
               bir şekilde değerlendirilmesi için işleme alınması hususunda Adalet Bakanlığı
               Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına, başvurucunun,
               denetimli serbestlik hizmetinden yararlanma talebinin, Açık Ceza İnfaz Kurumlarına
               Ayrılma Yönetmeliğinin 6 ncı maddesi hükmü uyarınca mümkün olmadığı, talebin
               gerekli şartları taşıdıktan sonra infaz hâkimliği tarafından değerlendirileceği ve karar
               verme yetkisi 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun
               105/A maddesi hükmü uyarınca infaz hâkimliğinde olduğundan denetimli serbestlik
               uygulamasından yararlanma talebinin ise reddine karar verilmiştir.

               Tavsiye Kararı doğrultusunda gönderilen Adalet Bakanlığı Ceza ve  Tevkifevleri
               Genel Müdürlüğünün 30/06/2017 tarih ve E. 1702/78800 sayılı yazısında  “Adı
               geçen hükümlünün talebinin yerine getirilmesi için kuruma verdiği dilekçeleri ve
               kurum idaresi ile yaptığı yüz yüze görüşmelerde defalarca denetimli serbestlikten
               faydalanabilmesi  için mevzuat  çerçevesinde gerekli şartların  kendisine  anlatıldığı,
               ancak hükümlünün ısrarla mevzuat hükümlerinde belirtilen şartları sağlamadığı
               halde, bu konuda dilekçe vermeye devam ettiği gibi, örgüte bağlılığını göstermek için
               açlık grevi eyleminde bulunarak diğer örgüt üyelerini de eylemde bulunmaları için
               teşvik etmeye devam ettiğinin tespit edildiği, bilindiği üzere, ceza infaz kurumlarında
               barındırılan hükümlü ve tutukluların kurum uygulamalarına karşı öncelikle infaz
               hâkimliklerine şikâyet, infaz hâkimliği kararlarına karşı da ağır ceza mahkemelerine
               itiraz edebildikleri, kovuşturmaya yer olmadığına ilişkin kararlara karşı ise süresinde
               bu kararı veren Cumhuriyet savcısının yargı çevresinde görev yaptığı ağır ceza
               mahkemesinin bulunduğu yerdeki sulh ceza hâkimliğine itiraz imkânının bulunduğu,
               yargı bağımsızlığına sahip hâkim kararlarına karşı idarenin hiç bir şekilde telkin veya
               tavsiye suretiyle müdahale imkânı bulunmadığı” ifade edilmiştir.

               Kamu denetçisine başvurma hakkı, Anayasanın 74 üncü maddesinin 3 üncü fıkrası
               ile herkese tanınan anayasal bir hak olarak teminat altına alınmıştır. Bu kapsamda,
               Kamu Denetçiliği Kurumu, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 5 inci
               maddesinin birinci fıkrası uyarınca, idarenin işleyişiyle ilgili şikâyet üzerine, idarenin
               her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet
               anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak
               ve idareye önerilerde bulunmakla görevli kılınmış,

               4675 sayılı İnfaz Hâkimliği Kanununun “İnfaz hâkimliğine şikâyet ve usulü” başlıklı
               5 inci maddesinin 1 inci fıkrasında, ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde hükümlü
               ve tutukluların hakkında yapılan işlemler veya bunlarla ilgili faaliyetlerin kanun,
               tüzük ve yönetmelik hükümleri ile genelgelere aykırı olduğu gerekçesiyle bu işlem
               veya faaliyetlerin öğrenildiği tarihten itibaren on beş gün, herhalde yapıldığı tarihten
               itibaren otuz gün içinde şikâyet yoluyla infaz hâkimliğine başvurulabileceği, 2 nci
               fıkrasında ise şikâyetin, dilekçe ile doğrudan doğruya infaz hâkimliğine yapılabileceği



           490  2017  YILLIK RAPOR
   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495