Page 489 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 489
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
bildirilmesi gerektiğini fakat idarenin ısrarla bu uygulamayı gerçekleştirmediğini,
aksine yargıya başvuru dilekçelerini de göndermeyerek bu keyfiliği sürdürdüğünü,
cezaevi yönetiminin sık sık “Örgütten ayrıldığına dair dilekçe ver” ısrarı olduğunu
belirterek söz konusu cezaevi müdürlüğünün Denetimli Serbestlik Yasasından
yararlandırmama ve dilekçelerini ilgili Kurumlara göndermeme uygulamalarının
keyfiliğinin ve işleme yönelik ihmalin tespitinin yapılmasını talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, denetimli serbestlik
hizmetinden yararlanmak amacı ile verdiği dilekçelerin işleme konulmasını talep
eden başvuranın 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun
“Denetimli serbestlik tedbiri uygulanarak cezanın infazı” başlıklı 105/A ıncı maddesi
hükmüne göre öncelikle açık ceza infaz kurumuna ayrılma şartlarını taşıması gerektiği,
Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliğinin 5 inci maddesi uyarınca
terör suçları ile örgüt faaliyeti kapsamında işlenen suçlardan hükümlü olan kişilerin
cezalarını kural olarak kapalı ceza infaz kurumunda yerine getirmesinin gerektiği,
aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesi uyarınca ise, terör ve örgütlü suçlardan hükümlü
olanların, mensup oldukları örgütten ayrıldıkları idare ve gözlem kurulu kararıyla
tespit edilenlerin ise koşullu salıverilme tarihine bir yıldan az süre kalması şartıyla
açık ceza infaz kurumlarına ayrılabilecekleri, bu kapsamda, başvuranın açık ceza infaz
kurumuna ayrılması için hakkında idare ve gözlem kurulu kararı gerektiği, ancak
başvuranın dilekçeleri karşısında idare tarafından yapılan işlemlerin, usul ve esasları
İdare, Gözlem ve Sınıflandırma Yönetmeliğinde ayrıntıları ile belirtilen gözleme tabi
tutulma, hakkında tutulacak gözlem ve sınıflandırma formu, kurum en üst amirinin
değerlendirmesi, idare ve gözlem kurulunun incelemesi ve cezanın infaz edileceği
kurumun belirlenmesi iş ve işlemleri başvuran hakkında işletilmediği, gereksiz
yazışmaların önlenmesi ve iş gücü kaybına yol açmaması gerekçesi ile ‘örgütlü suçlardan
hükümlü olanların mensup oldukları örgütten ayrıldıklarının idare ve gözlem kurulu
kararıyla tespit edilmesi’ hususunda, Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak başvuran
hükümlü hakkında tüm yetkililerce gözlem ve sınıflandırma formu doldurulmadan
yönetmelik gereği izlenmesi gereken usul izlenmeden işlem tesis edildiği anlaşılarak
başvurana ait dilekçelerin üzerine idare ve gözlem kurulu üyelerinden sadece bir
veya birkaçının işlem tesis etmesi, akabinde üzerine not düşerek dilekçenin işleme
konulmaması, talebi hakkında mevzuata uygun bir inceleme yapılmayarak gerekçeli
bir karar verilmemesi, gerçekleştirilen işlemlerde hangi kanun yolları ve mercilere
başvurulacağının ve sürelerinin de belirtilmemesi hususlarını da barındıran şikâyete
konu idari işlemin, hak arama hürriyeti ve dilekçe hakkı kapsamında hukuka aykırı
olduğu sonuç ve kanaatine varılarak denetimli serbestlik hizmetinden yararlanma
talebini içeren dilekçesinin, Malatya E-Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu tarafından
gereksiz yazışmaların önlenmesi ve iş gücü kaybına yol açmaması gerekçesi ile
mevzuat hükümlerine aykırı olarak işleme konulmamasının, Anayasasının 74 üncü
maddesi ve 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanuna aykırı olduğu
2017 YILLIK RAPOR 489