Page 494 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 494

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, İçişleri Bakanlığı
               Kaçakçılık İstihbarat, Harekat ve Bilgi Toplama Dairesi Başkanlığının 04/06/2007
               tarihli ve 3 sayılı Bilgi Toplama Yönergesinin yasal dayanaklarından birinin anılan
               Yönergenin 3 üncü maddesinde belirtilen, 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyetleri
               Kanununun ek 7’nci  maddesi olduğu, bu hükmün, emniyet birimlerinin, ülke
               seviyesinde ve sanal ortamda istihbarat faaliyetlerinde bulunacağını; bu amaçla
               bilgi toplayacağını ve önleyici istihbarat gereğince iletişimin tespiti, teknik araçlarla
               izleme vb. faaliyetleri ne suretle ifa edeceğini düzenlediğini, oldukça geniş bir alanı
               tanzim eden söz konusu maddenin, kişisel verilerin işlenmesi hususunda da sonuçlar
               doğurmaya müsait bulunduğu, her ne kadar Ek 7’nci maddenin yedinci fıkrasında,
               elde edilen kayıtların, birinci fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamayacağı;
               elde edilen bilgi ve kayıtların saklanmasında  ve korunmasında gizlilik ilkesinin
               geçerli olacağı; bu fıkra hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında, Cumhuriyet
               savcılarınca doğrudan soruşturma yapılacağı hükme bağlanmış olsa da, kişisel
               verilerin korunması bakımından Anayasanın 20 nci ile teminat altına alınan ve kişisel
               verilerin, ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla işlenebileceği ve
               kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usullerin kanunla düzenleneceğini öngören
               esaslar bakımından gerekli güvenceleri tam anlamıyla sağlamadığı, zira kayıt altına
               alınan bilgilerin, hangi koşullarda, ne şekilde tutulacağı, ne kadar süreyle saklanacağı,
               bu hususta görevli ve yetkili birimlerin hangileri olduğu ile iptal edilmelerine
               ilişkin usule, 2559 sayılı Kanunun ek 7’nci maddesinde değinilmediği gerekçesiyle
               Anayasanın 20 nci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen esaslara aykırı olarak,
               ilgilinin rızası olmadan ve kanunda düzenlenmeden başvurana ait kişisel verinin (suç
               kaydının) sadece Bilgi Toplama Yönergesi gereğince işlenmesinde hukuka uyarlık
               bulunmadığından, başvurana ait KİHBİ Şahıs Programında yer alan suç kaydının
               silinmesi yönünde İçişleri Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına, karar verilmiştir.
               Tavsiye Kararı doğrultusunda gönderilen 25/09/2017 tarih ve E. 2775 sayılı İçişleri
               Bakanlığı  Kaçakçılık İstihbarat, Hareket  ve Bilgi Toplama Dairesi Başkanlığının
               cevabi yazı ekinde gönderilen ve bu görüş doğrultusunda işlem tesis edilen Hukuk
               Müşavirliği görüşünde, konuya ilişkin mevzuat hakkında bilgilendirme yapılmasını
               takiben “Bu çerçevede dosya konusu olan GBT kaydı tutulması İçişleri Bakanlığının
               genel kolluk makamı olması ve buradan hareketle önleyici kolluk yetkisinin genel
               özelliğinden kaynaklanmaktadır. Dosya ekinde yer alan Kamu Başdenetçiliğinin
               tavsiye kararında ise mesele normalar hiyerarşisi çerçevesinde tetkik edilmiş ve hak ve
               özgürlüklerin yönerge ile sınırlandırıcı mahiyette düzenlenmeyeceğine değinilmiştir.
               Kamu Başdenetçiliğinin bu görüşüne katılmak mümkün değildir.” ibaresine yer
               verilmiştir.






           494  2017  YILLIK RAPOR
   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499