Page 493 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 493

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Zira, kanun ile öngörülen ve meşru amaçlarla yapılan sınırlandırmaların hakkın
               özünü zedelememesi gerekmektedir. Bir başka deyişle, AİHM söz konusu müdahale
               aracı ile ulaşılması istenilen amaç arasındaki dengenin ya da ölçünün birey aleyhine
               bozulmaması gerektiğini kabul etmektedir.

               Somut olay kapsamında, başvuran hükümlünün İzmir’de, ağabeyinin ise Rize’de bir
               ceza infaz kurumunda bulunması ailesinin ise Erzurum’da ikamet etmesi gerçeği
               karşısında, idarenin nakil talebini reddetme işlemi her ne kadar infaz kurumlarında
               boş yer bulunmaması gibi meşru bir gerekçeye dayanıyor ise de İzmir’deki Ceza
               İnfaz Kurumunda mukim başvuran, ailesinin ikamet  ettiği Erzurum’dan karayolu
               mesafesiyle 1463 km uzakta cezasını çektiği, ailenin başvuranı İzmir’de ziyaret
               etmek istemesi halinde, yaklaşık 11 saatlik bir otobüs yolculuğu yapmayı ve belki de
               birkaç gün burada kalmayı göze alması gerektiği, havayolu ulaşımının daha pahalı
               olması ve ailenin ekonomik durumu göz önüne alındığında, bu imkânın da başvuran
               hükümlünün ziyaret edilmesini güçleştirdiği, ayrıca söz konusu yolculukların gidiş-
               dönüş olduğu hususu da düşünülecek olursa, başvuranı infaz kurumunda ziyaret
               etmenin aile için büyük bir külfet olduğu, başvuranın, Rize’deki infaz kurumuna
               nakledilmesi halinde ise, ailesi tarafından 373 kilometrelik bir karayolu yolculuğundan
               sonra ziyaret edilebilmesinin mümkün olduğu dikkate alındığı zaman başvuranın aile
               hakkına saygı gösterilmesini isteme hakkının özüne dokunulduğu, toplumsal yarar
               ile bireysel yarar arasında bulunması gereken adil dengenin birey aleyhine bozulduğu
               değerlendirilmektedir.

               İlgili  idarece  gönderilen  cevabi  yazıda, başvuranın  naklini  talep  ettiği  infaz
               kurumlarının kapasitelerinin dolu olduğu şeklinde somut verilerle desteklenmeyen
               genel bir ibare kullanılmış, Tavsiye Kararında ifade edilen Erzurum veya Rize illerine
               yakın infaz kurumlarına ilişkin bir değerlendirme ise yapılmamıştır.
               İlgilinin Rızası Olmadan ve Kanunda Düzenlenmeden Başvurana Ait Suç Kaydının
               Silinmesi Yönünde Tavsiye Kararı Verildi

               2017/39 no’lu başvuruda, başvuran, Konya 5. Asliye Ceza Mahkemesinin 02/11/2009
               tarihli ve 2000/1208 E., 2001/1813 K. sayılı müteferrik kararıyla şahsına ilişkin
               adli sicil arşiv kaydının silinmesine hükmettiğini; Konya Meram İlçe Emniyet
               Müdürlüğüne müracaat ettiğinde hakkındaki GBT kaydının varlığını öğrendiğini;
               söz konusu kaydın maddi ve manevi zarara uğramasına sebebiyet verdiğini; ilgili
               mercilere  başvurmasına  rağmen  02/01/2017 tarihinde  tarafına  yapılan  tebligatla
               İçişleri Bakanlığı Kaçakçılık İstihbarat, Harekat ve Bilgi Toplama Dairesi Başkanlığı
               Bilgi Toplama Yönergesi gerekçe gösterilerek kaydın silinmesine ilişkin isteminin
               reddedildiğini belirtmiş olup kendisine ait GBT kaydının silinmesini talep etmiştir.




                                                                            2017 YILLIK RAPOR  493
   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498