Page 123 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 123

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ  KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


              C.  İYİ YÖNETİM AÇISINDAN SAĞLANAN KATKI

              İyi yönetim kavramı, geniş anlamda, modern yönetimin uymak zorunda olduğu, sürekli bir gelişim
              halinde  olan,  hukuken  uygulanabilir  veya  uygulanamaz,  usul  ve  esas  kuralları  birikimini
              tanımlamaya  yardımcı  bir araç olarak tanımlanabilmektedir.  İyi  yönetim  kavramı somutlaştıkça
              idari ve hukuki bir denetim ölçütü olarak kabul edilmeye başlamıştır. Bu süreçte, Ombudsmanlık
              Kurumları ve Avrupa Ombudsmanının gerçekleştirdiği denetimler, doğru idari davranışların ortaya
              koyulmasında ve iyi yönetim ilkelerinin gelişiminde önemli rol oynamıştır.

              Hukuki  bağlayıcılığı  bulunmasa  da,  resmi  tutum  belgesi  olarak  AB’nin  yönetişim  kavramına
              yaklaşımını  ortaya  koyan  25  Temmuz  2001  tarihli  Avrupa  Komisyonu  tebliği  ve  müteakip
              düzenlemeler,  iyi  yönetişimin  temeli  olarak  beş  ilkeyi  ön  plana  çıkarmaktadır.  Avrupa
              Komisyonu’na  göre  iyi  yönetişimin  beş  ilkesi,  açıklık,  katılım,  hesap  verebilirlik,  etkililik  ve
              tutarlılıktır.  Açıklık,  karar  alma  sürecinde  şeffaflığa  ve  iletişime  daha  fazla  önem  verilmesini,
              katılım,  politikaların  hazırlanması  ve  uygulanmasına  yurttaşların  daha  sistematik  olarak  dâhil
              olmasını, hesap verebilirlik, karar alma sürecinde yer alan taraflardan her birinin rolünün açıklığa
              kavuşturulması ve sürece dâhil olan her bir aktörün kendisine verilen rol doğrultusunda sorumluluk
              üstlenmesini, etkililik, kararların uygun seviye ve zamanda alınması ve ihtiyacının karşılamasını
              ifade etmektedir. Tutarlılık ise özellikle AB gibi çok farklı faaliyet alanlarında karar almak duru-
              munda olan kurumların kararlarında tutarlılığı gözetmesi gereğini ortaya koymaktadır.

              AB Komisyonu, iyi yönetişim ilkelerinin gerçekleştirilebilmesi için AB’nin yönetişim anlayışının
              dört  temel  noktada  reform  yapılmasına  ihtiyaç  gösterdiğini  belirtmektedir.  Reform  yapılmasına
              ihtiyaç  duyulan  konular,  yurttaşların  daha  iyi  katılımının  sağlanması,  daha  iyi  düzenlemeler
              yapılması,  küresel  yönetişime  katkıda  bulunulması  ve  kurumların  siyasal  stratejilerinin  yeniden
              tanımlanması başlıkları altında ele alınmaktadır.

              Avrupa  Doğru  İdari  Davranış  Yasası,  AB  Hukuku  düzenlemeleri,  çeşitli  Avrupa  ülkelerinin
              mevzuatlarında,  6328  sayılı  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanunu  ve  bu  arada  Kamu  Denetçiliği
              Kurumu  Kanununun  Uygulanmasına  İlişkin  Usul  ve  Esaslar  Hakkında  Yönetmelikte  farklı
              şekillerde ifade edilse de, birbirine benzer iyi yönetim ilkelerine yer verildiği görülmektedir. Söz
              konusu düzenlemelerde yer alan belli başlı iyi yönetim ilkeleri arasında hukuka uygunluk, adalet ve
              ölçülülük,  ayrımcılığın  önlenmesi  ve  eşitlik,  usuli  güvencelere  uyulması,  ayrıca  tarafsızlık,
              dürüstlük, nezaket, şeffaflık ve hesap verebilirlik gibi etik davranış ilkeleri sayılabilir.

              Anayasanın  farklı  maddelerinde  iyi  yönetime  ilişkin  pek  çok  ilkeye  rastlamak  mümkündür.
              Anayasanın 2 nci maddesindeki hukuk devleti ilkesi, 10 uncu maddesindeki eşitlik ve ayrımcılık
              yasağı  ilkesi,  12  nci  maddesindeki  temel  hakların  niteliği,  40  ıncı  maddesindeki  temel  hak  ve
              hürriyetlerin korunması, 74 üncü maddesindeki dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma
              hakkı, 123 üncü maddesindeki idarenin bütünlüğü ve kamu tüzel kişiliği, 125 inci maddesindeki
              yargı yolu, 128 inci ve 129 uncu maddelerindeki kamu hizmeti görevlileriyle ilgili hükümler iyi
              yönetime ilişkin birtakım temel kuralları da içermektedir.

              Kurumumuz  şikâyet  başvurularını  incelerken  sadece  yasaların  gücüyle  hareket  etmemekte  aynı
              zamanda kararların makul sürede verilmesi, kararların gerekçeli olması başvurulacak makamların
              belirtilmesi yükümlülüğü ve benzeri iyi yönetim ilkeleri açısından da incelemek suretiyle idareye



          122      2018  6 AYLIK FAALİYET RAPORU
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128