Page 119 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 119

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ  KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU


              olacağını,  özellikle  Ankara  Üniversitesi’nin  Uzaktan  Eğitim  Programını  tercih  etmelerinin  esas
              nedeninin farklı illerde sınava girme uygulaması olduğunu, kendilerinin ve aynı durumda olan çok
              sayıda öğrencinin bulundukları illerde daha önce sınava girebiliyorken bundan sonra giremeyecek
              oluşlarının  maddi  külfete  neden  olacağını,  ayrıca  evli  ve  çocuklu  bireylerin  ailelerinde
              huzursuzlukların  gündeme  geldiğini,  bunlar  ve  çeşitli  başka  nedenlerle  çoğu  öğrencinin  okulu
              bırakmak  zorunda  kalacağını,  ‘uzaktan  eğitim’  olması  nedeniyle  birkaç  ilde  sınava  girme
              zorunluluğunun  getirilmesinin  bu  eğitimin  temel  mantığı  olan  ‘uzaktan’  olma  özelliğini
              zayıflatacağını  ifade  ederek,  bu  programa  girdikleri  esnada  mevcut  şartların  ve  uygulamaların
              devam edeceği yönünde haklı bir beklenti içine girdiklerinden hareketle sonradan yapılan esaslı
              sınav  yeri  değişikliğinden  dönülerek,  sınavların  farklı  merkezlerde  yapılmasını  sağlayan
              uygulamanın devam ettirilmesini talep etmektedirler.

              Kurumumuz  tarafından  yapılan  inceleme  neticesinde,  Uzaktan  Eğitim  Programına  kayıt
              yaptırdıkları  tarih  göz  önüne  alınmadan  programdaki  tüm  öğrencileri  kapsayacak  şekilde  bir
              düzenlemeye gidilmesi, programa daha önce kayıt yaptıran öğrenciler bakımından haklı beklentinin
              korunup korunmadığını incelemeyi gerektirmektedir. Hukuk devletinin bir gereği olarak hukuki
              belirlilik ilkesi bünyesinde haklı beklenti kavramını da barındırır. Danıştay  İdari Dava Daireler
              Kurulu, 2015/1134 Esas sayılı Kararında, haklı beklenti; “İdarenin ister düzenleyici işlem, ister bir
              taahhüt, isterse uzun süren bir uygulamasına güvenerek olsun, bireylerin çıkarlarına ya da lehlerine
              olan bir sonuca ulaşabileceklerini ümit etmeleri” olarak tanımlanmıştır. İdare hukuku bağlamında
              haklı  beklenti,  bireyin  idarenin  taahhütlerine  veya  yerleşik  uygulamalarına  olan  güveninin
              korunmasını ifade ederken, haklı beklentilerin korunması ilkesi de bireyin idarenin işleyişinden
              kaynaklanan beklentisinin korunacağına olan güveni ile idarenin değişen politikaları takip etme
              ihtiyacı  arasındaki  çatışmayı  çözmeyi  amaçlayan  bir  kurum  olarak  karşımıza  çıkmaktadır.
              Dolayısıyla idareler, idare edilenlerle ilgili yaptığı işlemlerle veya istikrar kazanmış uygulamalarla
              bu kişileri haklı bir beklenti içine sokmuşsa ve söz konusu haklı beklenti hukuk sınırları içerisinde
              ise bu durumun korunması gerekmektedir. Danıştay haklı beklentinin korunabilme şartı olarak ise
              baskın  kamu  yararının  bulunmamasını  gerekliliğini  ortaya  koymaktadır.(Danıştay  5.  Dairesi,
              14.03.2006,  2003/3647  E.  2006/1140  K.  Benzer  yönde  karar  için  bkz.  Danıştay  5.  Dairesi,
              19.03.1996, E. 1993/7236, K. 1996/1164.)Uzaktan eğitimin mantığı, ilgili mevzuatlarda yer verilen
              amaç  ve  hedefleri  göz  önüne  alındığında  03/05/2017  tarihinde  Uzaktan  Eğitim  Komisyonunun
              aldığı kararla bütçe gibi çeşitli nedenlerle sınav merkez sayısında azaltmaya gitmenin mevzuatlarda
              yer verilen  amaç ve hedeflerden uzaklaşmak olacağı,  programı tek merkezden eğitim  yapmaya
              yaklaştıracağı  öğretimin uzaktan olacağı  ve sınav merkez sayısının  çok olmasına güvenerek bu
              programa  kayıt  yaptıranların  maddi  manevi  çeşitli  mağduriyetler  yaşamalarına  neden  olacağı
              değerlendirilmektedir.

              Somut olayımıza bakıldığında, her ne kadar ilgili İdare kendisine tanınan yetki dâhilinde karar almış
              olsa da,  İdareden kendisine tanınan alanda düzenleme  yapma  yetkisini kullanırken kamu  yararı
              amacını gözetmesi beklenmektedir. İdarenin işlemlerin kamu yararı sağlanması amacına yönelik
              olması  ise nesnel,  adil ve hakkaniyet  ölçülerini  gözetmesi  ile mümkün olabilir ve kuşkusuz bu
              ilkeler  hukuk  devleti  olmanın  gereğidir.  Somut  olayımızda  İdare  kendisine  tanınan  düzenleme
              yetkisini kullanırken bütçe imkânları gerekçe gösterilmek suretiyle sınav merkez sayısında azaltma
              yoluna gidilmesi ve daha önce de benzer uygulamalar yapıldığını belirtmiş olsa da, öğrencilerin




          118      2018  6 AYLIK FAALİYET RAPORU
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124