Page 118 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 118
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
başvuranın tasarrufunun 2942 sayılı Kanunun geçici 11’inci maddesinin yürürlüğe girdiği
07/09/2016 tarihinden önce hukuken kısıtlanmış olması sebebiyle, bu madde gereğince ihtilaf
konusu taşınmaza ilişkin olarak uygulama imar planının yürürlüğe girmesinden itibaren beş yıllık
süre içerisinde kamulaştırma zorunluluğunun 07/09/2016 tarihinden itibaren uygulanması gerektiği,
bu sebeple idarenin hukuken bu taşınmazı 07/09/2021 tarihine kadar kamulaştırma zorunluluğunun
bulunduğu ifade edilmiş ise de; 2942 sayılı Kanunun geçici 11’inci maddesi hükmünün, somut
olayda yirmi üç yıldır kullanılamayan tasarruf yetkisinin 5 yıl daha kullanılamamasına hukuken
sebebiyet verdiği, bu durumun taşınmaz maliklerinin kamulaştırma taleplerinin
gerçekleştirilmesinin idarelerce ötelenmesine gerekçe olarak sunulması suretiyle mülkiyet hakkı
ihlallerine neden olduğu, bu sebeple de bahsi geçen hükmün (2942 sayılı Kanunun geçici 11’inci
maddesinin birinci fıkrası) temel hak ve hürriyetlerin sınırlanmasında esas alınan ölçülülük ve
eşitlik ilkeleri ile öze dokunma yasağına, diğer yandan yukarıda yer verilen Avrupa İnsan Hakları
Sözleşmesi hükümleri ve yerleşik Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları ile Anayasa
Mahkemesi kararlarına aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; idarenin bahsi geçen taşınmaz üzerinde imar
hukukundan kaynaklı ve yirmi üç yıldan bu yana devam eden müdahalesinin, mülkiyet hakkının
özüne dokunan nitelikte bir müdahale olduğu, başvuranı taşınmazının geleceği hususunda
belirsizliğe ittiği, mülkiyet hakkına müdahale edilmesi halinde bireysel yarar ile kamu yararı
arasında bulunması gereken adil dengenin başvuran aleyhine bozulduğu, söz konusu müdahalenin
başvuranı ölçüsüz ve ağır bir külfete katlanmak zorunda bıraktığı tespit edilmiş olup; başvuranın
bahsi geçen taşınmazının park alanı kapsamından çıkarılmaması ve kamulaştırılmamasında
hakkaniyete uygunluk bulunmadığı kanaat ve sonucuna varılmak suretiyle; başvurunun kabulüne;
a) İdarenin, bahsi geçen taşınmaza ihtiyacı bulunmadığının saptanması halinde, bireysel yarar ile
kamusal yarar arasındaki denge gözetilerek başvuranın arsası üzerindeki imar plan uygulamasından
kaynaklı kısıtlamanın kaldırılması,
veya
b) İdare ile başvuran arasında taşınmazın kamulaştırma bedelinin, güncel rayiç bedel gözetilerek
mümkünse uzlaşma yoluyla belirlenmesi ve idare tarafından kamulaştırma bedelinin makul sürede
ödenmesini teminen yeni bir işlem tesisi, hususunda, Fatih Belediye Başkanlığına Tavsiyede
75
Bulunulmasına karar verilmiştir .
Ankara Üniversitesi İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Sınav Merkez Sayısının
Azaltılması
Kurumumuza yapılan 140 başvuruda, başvuranlar; Ankara Üniversitesi İlahiyat Lisans Tamamlama
(İLİTAM) Programına kayıtlı öğrenci olduklarını, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim
Komisyonunun aldığı bir karar ile daha önceden 9 ilde (Ankara, İstanbul, İzmir, Bursa, Adana,
Trabzon, Şanlıurfa, Konya, Elazığ) uygulanan final sınavının bundan sonra 6 ilde (Ankara, İstanbul,
İzmir, Şanlıurfa, Adana, Trabzon); vize sınavlarının ise tüm öğrenciler için Ankara’da
uygulanmasına karar verildiğini ve bu kararın 05/07/2017 tarihinde internetten duyurulduğunu,
Uzaktan Eğitim Programını örgün öğretimden ayıran en belirgin özellik olan farklı sınav merkezi
uygulamasının kısmen iptali anlamına gelen bu yeni uygulamanın ciddi mağduriyetlere neden
75 2017/10952 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 18/01/2018 tarihli Tavsiye Kararı.
2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU
117