Page 134 - kdk_yillik_rapor2018
P. 134

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               İSKİ tarafından gönderilmiş olan ve 01/01/2017-04/07/2018 tarihlerini kapsayan
               abone föyünden, başvuranın aylık tüketim ortalamasının yaklaşık 8 metreküp civarında
               olduğu ve başvuranın bu tüketim ortalamasının ihtilaflı olan 04/08/2017-20/10/2017
               tarihlerinden  sonra  da devam ettiği  görülmektedir. Aylık 8  metreküp  civarında
               seyreden başvuranın aboneliğine ilişkin tüketimin, aylık yaklaşık 41 metreküp civarına
               yükselmiş olması hayatın olağan akışına aykırıdır. Su tüketimindeki söz konusu
               yükselişin, başvuranın taşınmazındaki  su tesisat sorunundan kaynaklandığının ileri
               sürülebileceği düşünülse dahi bu tüketimin; idare tarafından kirli olduğu belirtilen
               sayaçtan tespit edildiği dikkate alındığında, söz konusu ölçümün iyi yönetim
               ilkelerine ve hukuka uygun olup olmadığı tartışmalıdır. İlgili  Yönetmelikte her ne
               kadar İdarenin belirleyeceği şekilde sayacın korunması ve her an okunur vaziyette
               tutulmasının abonenin yükümlülüğünde olduğu belirtilmiş olsa da ortalama tüketime
               uygun fatura gelen başvurandan, sayacın okunup okunmadığını sürekli kontrol
               etmesinin beklenemeyeceği düşünülmektedir. İSKİ görevlilerince okuma döneminde
               kirlilik nedeniyle okunamadığı tespit edilen ve bir sonraki dönemde de tekrar
               edeceği muhtemel olan bu sorunun giderilmesi ve sayacın okunur hale getirilmesi
               gerektiği değerlendirilmekte olup konuya ilişkin başvurana bir bildirimde/uyarıda
               bulunulduğuna dair herhangi bir belge İdare tarafından sunulamamıştır. Oysa belirtilen
               hususların tespiti ve gereken bildiriminin yapılması, güncel kamu yönetimi anlayışı
               çerçevesinde, idareden beklenen bir davranıştır. İdare tarafından belirtilen bildirimin
               yapılması halinde söz konusu sorunun sonraki dönemde tekrarının engellenebileceği,
               varsa başvuranın su tesisatındaki sorunun giderilmesi sağlanarak yüksek tutarlı fatura
               oluşumunun ve olası su israfının önüne geçilebileceği de açıktır.
               Diğer taraftan, İSKİ tarafından gönderilen ‘Sayaç Hareketleri MD. Analiz Sonucu ile
               Girilen Bilgiler (Analiz sonuçlanmış)’ başlıklı ve 08/12/2017 tarihli belgeden; İSKİ
               yetkililerince sökülen sayaç camının sağlam olmadığının tespit edildiği görülmekle
               birlikte, söz konusu cam bütünlüğünün daha önceden mi yoksa söküm esnasında mı
               bozulduğuna dair dosyada aydınlatıcı bir bilgi belge de bulunmamaktadır. Dolayısıyla
               cam bütünlüğünün ne zaman bozulduğu belli olmayan bir sayaçtan yapılan ölçümün
               doğruluğu da tartışmalıdır.
               Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; değişen kamu yönetimi anlayışının
               idarelerin faaliyetlerine yansıması gerektiği, okuma döneminde kirlilik nedeniyle
               okunamadığı tespit edilen ve bir sonraki dönemde de tekrar edeceği muhtemel olan
               bu sorunun giderilmesi ve sayacın okunur hale getirilmesiyle ilgili olarak başvurana
               herhangi bir bildirimde bulunulmadığı, ayrıca cam bütünlüğünün ne zaman bozulduğu
               belli olmayan bir sayaçtan yapılan ölçümün ise şüpheli olduğu değerlendirildiğinden
               idarenin başvuruya konu işleminin hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve kanaatine
               varılmak suretiyle başvurunun kabulüne, tüketim artışı açıklanamayarak başvuran
               adına düzenlenmiş olan 2017/11 dönemi faturasına ilişkin yapılacak çalışma sonrası
               faturanın tekrar değerlendirilmesi yönünde İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel
                                                 81
               Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına , karar verilmiştir.
               81 2018/6361 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 12/11/2018 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  133
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139