Page 134 - kdk_yillik_rapor2018
P. 134
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
İSKİ tarafından gönderilmiş olan ve 01/01/2017-04/07/2018 tarihlerini kapsayan
abone föyünden, başvuranın aylık tüketim ortalamasının yaklaşık 8 metreküp civarında
olduğu ve başvuranın bu tüketim ortalamasının ihtilaflı olan 04/08/2017-20/10/2017
tarihlerinden sonra da devam ettiği görülmektedir. Aylık 8 metreküp civarında
seyreden başvuranın aboneliğine ilişkin tüketimin, aylık yaklaşık 41 metreküp civarına
yükselmiş olması hayatın olağan akışına aykırıdır. Su tüketimindeki söz konusu
yükselişin, başvuranın taşınmazındaki su tesisat sorunundan kaynaklandığının ileri
sürülebileceği düşünülse dahi bu tüketimin; idare tarafından kirli olduğu belirtilen
sayaçtan tespit edildiği dikkate alındığında, söz konusu ölçümün iyi yönetim
ilkelerine ve hukuka uygun olup olmadığı tartışmalıdır. İlgili Yönetmelikte her ne
kadar İdarenin belirleyeceği şekilde sayacın korunması ve her an okunur vaziyette
tutulmasının abonenin yükümlülüğünde olduğu belirtilmiş olsa da ortalama tüketime
uygun fatura gelen başvurandan, sayacın okunup okunmadığını sürekli kontrol
etmesinin beklenemeyeceği düşünülmektedir. İSKİ görevlilerince okuma döneminde
kirlilik nedeniyle okunamadığı tespit edilen ve bir sonraki dönemde de tekrar
edeceği muhtemel olan bu sorunun giderilmesi ve sayacın okunur hale getirilmesi
gerektiği değerlendirilmekte olup konuya ilişkin başvurana bir bildirimde/uyarıda
bulunulduğuna dair herhangi bir belge İdare tarafından sunulamamıştır. Oysa belirtilen
hususların tespiti ve gereken bildiriminin yapılması, güncel kamu yönetimi anlayışı
çerçevesinde, idareden beklenen bir davranıştır. İdare tarafından belirtilen bildirimin
yapılması halinde söz konusu sorunun sonraki dönemde tekrarının engellenebileceği,
varsa başvuranın su tesisatındaki sorunun giderilmesi sağlanarak yüksek tutarlı fatura
oluşumunun ve olası su israfının önüne geçilebileceği de açıktır.
Diğer taraftan, İSKİ tarafından gönderilen ‘Sayaç Hareketleri MD. Analiz Sonucu ile
Girilen Bilgiler (Analiz sonuçlanmış)’ başlıklı ve 08/12/2017 tarihli belgeden; İSKİ
yetkililerince sökülen sayaç camının sağlam olmadığının tespit edildiği görülmekle
birlikte, söz konusu cam bütünlüğünün daha önceden mi yoksa söküm esnasında mı
bozulduğuna dair dosyada aydınlatıcı bir bilgi belge de bulunmamaktadır. Dolayısıyla
cam bütünlüğünün ne zaman bozulduğu belli olmayan bir sayaçtan yapılan ölçümün
doğruluğu da tartışmalıdır.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; değişen kamu yönetimi anlayışının
idarelerin faaliyetlerine yansıması gerektiği, okuma döneminde kirlilik nedeniyle
okunamadığı tespit edilen ve bir sonraki dönemde de tekrar edeceği muhtemel olan
bu sorunun giderilmesi ve sayacın okunur hale getirilmesiyle ilgili olarak başvurana
herhangi bir bildirimde bulunulmadığı, ayrıca cam bütünlüğünün ne zaman bozulduğu
belli olmayan bir sayaçtan yapılan ölçümün ise şüpheli olduğu değerlendirildiğinden
idarenin başvuruya konu işleminin hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve kanaatine
varılmak suretiyle başvurunun kabulüne, tüketim artışı açıklanamayarak başvuran
adına düzenlenmiş olan 2017/11 dönemi faturasına ilişkin yapılacak çalışma sonrası
faturanın tekrar değerlendirilmesi yönünde İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel
81
Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına , karar verilmiştir.
81 2018/6361 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 12/11/2018 tarihli Tavsiye Kararı
2018 YILLIK RAPOR 133