Page 232 - kdk_yillik_rapor2018
P. 232

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bu çerçevede, mevcut mevzuatın daha geniş yorumlanması ile yaşanan sorunlara
               içtihatlar kapsamında çözüm sağlanabileceği; bu yönde farklı görüşlerin olması ve uzlaşı
               sağlanamaması halinde ise uygulamadaki tereddütleri giderecek bir kanun değişikliği
               çalışması yapılmasının yerinde olabileceği düşünülmektedir.

               Her hâlükârda, nafaka uygulamasında somut dosya adaletinin sağlanması için adli ve
               idari uygulamada birtakım iyileştirmeler yapılması gerektiğinin tespiti ile;
               Öncelikle nafakasını alamadığı için mağdur olanlarla, nafaka ödemek sebebiyle mağdur
               olanlar hakkında yeterli veri toplanarak ve gerekli istatistikler üretilerek gerçek ihtiyacın
               tespit edilmesi,

               Hâkimin takdir yetkisini kullanırken Kanunun 176 ncı maddesinde sayılan ve nafakanın
               yeniden düzenlenmesini gerektiren şartların gerçekleşip gerçekleşmediğini görebilmesi
               için kullandığı teknik ve adli sosyal hizmet altyapısının güçlendirilmesi, (Yoksulluğun
               tespiti için kişilerin gelir durumlarına yönelik SOYBİS gibi sistemlerin kullanılması ya
               da kayıt dışı çalışmanın tespiti için adli sosyal hizmet desteğinin artırılması vb.)
               Kişilerin yaşam koşullarını bozulmamasına özen gösterilerek hazırlanan ayrıntılı
               sosyal inceleme raporları ile ailenin ve çocuğun tüm dinamik yapısını ortaya çıkaracak
               tespitlerle  “vaka bazlı çalışılmasını” sağlayan,

               Davaların hızlı yargılama usullerine tabi tutulduğu,
               Düzenli kontrollerle sürekliliğinin ve miktarının hâkim takdirinde belirlenmeye devam
               olunduğu ve böylece somut dosya adaletinin tesis edilebileceği,
               Nafaka alacaklarının tahsili için ihtisaslaşmış birimlerin ihdas edildiği,
               Kadınların ve kız çocuklarının öncelikle eğitim ve istihdam alanlarındaki hizmetlere
               etkin erişimleri sağlanarak fırsat eşitliğinin gerçekleştirildiği,

               Kadınların, çocuk ve yaşlı bakımı başta olmak üzere, diğer ailevi sorumlulukları açısından
               gerek duydukları destek mekanizmalarının güçlendirildiği,

               Nafakayı gerektiren unsurlar dikkate alındığında, bireyleri farklı açılardan destekleyen
               (eğitim, meslek edindirme, kadınlar için ücretsiz kreş imkânları, esnek çalışma vb.)
               “hakkaniyetli bir sistem” kurulması gerektiği değerlendirilmektedir.
               6.3  ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK

               2018 yılında çalışma hayatı ve sosyal güvenlik alanlarında Kurumumuza yapılan
               başvurularda prim borçlarının yapılandırması ve ödenmesine ilişkin hatalı işlemler,
               ölüm aylığı bağlanması, yetim aylığı, genel sağlık sigortası tescili ve provizyon
               alınmasıyla ilgili sorunlar, ihya işlemleri, sigortalılık tescil işlemleri, sanatçı borçlanması
               talepleri, çalışma koşullarının elverişsizliğine ilişkin şikâyetler, iş akdi feshedilip göreve
               iade  edilen  sigortalıların  geriye  dönük  prim  ödemeleri,  tarım  sigortalılarının  prim
               ödemeleri ve emeklilik işlemleri, yersiz sağlık ödemeleri borcunun kaldırılması, taşeron



                                                                        2018 YILLIK RAPOR  231
   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237