Page 232 - kdk_yillik_rapor2018
P. 232
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Bu çerçevede, mevcut mevzuatın daha geniş yorumlanması ile yaşanan sorunlara
içtihatlar kapsamında çözüm sağlanabileceği; bu yönde farklı görüşlerin olması ve uzlaşı
sağlanamaması halinde ise uygulamadaki tereddütleri giderecek bir kanun değişikliği
çalışması yapılmasının yerinde olabileceği düşünülmektedir.
Her hâlükârda, nafaka uygulamasında somut dosya adaletinin sağlanması için adli ve
idari uygulamada birtakım iyileştirmeler yapılması gerektiğinin tespiti ile;
Öncelikle nafakasını alamadığı için mağdur olanlarla, nafaka ödemek sebebiyle mağdur
olanlar hakkında yeterli veri toplanarak ve gerekli istatistikler üretilerek gerçek ihtiyacın
tespit edilmesi,
Hâkimin takdir yetkisini kullanırken Kanunun 176 ncı maddesinde sayılan ve nafakanın
yeniden düzenlenmesini gerektiren şartların gerçekleşip gerçekleşmediğini görebilmesi
için kullandığı teknik ve adli sosyal hizmet altyapısının güçlendirilmesi, (Yoksulluğun
tespiti için kişilerin gelir durumlarına yönelik SOYBİS gibi sistemlerin kullanılması ya
da kayıt dışı çalışmanın tespiti için adli sosyal hizmet desteğinin artırılması vb.)
Kişilerin yaşam koşullarını bozulmamasına özen gösterilerek hazırlanan ayrıntılı
sosyal inceleme raporları ile ailenin ve çocuğun tüm dinamik yapısını ortaya çıkaracak
tespitlerle “vaka bazlı çalışılmasını” sağlayan,
Davaların hızlı yargılama usullerine tabi tutulduğu,
Düzenli kontrollerle sürekliliğinin ve miktarının hâkim takdirinde belirlenmeye devam
olunduğu ve böylece somut dosya adaletinin tesis edilebileceği,
Nafaka alacaklarının tahsili için ihtisaslaşmış birimlerin ihdas edildiği,
Kadınların ve kız çocuklarının öncelikle eğitim ve istihdam alanlarındaki hizmetlere
etkin erişimleri sağlanarak fırsat eşitliğinin gerçekleştirildiği,
Kadınların, çocuk ve yaşlı bakımı başta olmak üzere, diğer ailevi sorumlulukları açısından
gerek duydukları destek mekanizmalarının güçlendirildiği,
Nafakayı gerektiren unsurlar dikkate alındığında, bireyleri farklı açılardan destekleyen
(eğitim, meslek edindirme, kadınlar için ücretsiz kreş imkânları, esnek çalışma vb.)
“hakkaniyetli bir sistem” kurulması gerektiği değerlendirilmektedir.
6.3 ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK
2018 yılında çalışma hayatı ve sosyal güvenlik alanlarında Kurumumuza yapılan
başvurularda prim borçlarının yapılandırması ve ödenmesine ilişkin hatalı işlemler,
ölüm aylığı bağlanması, yetim aylığı, genel sağlık sigortası tescili ve provizyon
alınmasıyla ilgili sorunlar, ihya işlemleri, sigortalılık tescil işlemleri, sanatçı borçlanması
talepleri, çalışma koşullarının elverişsizliğine ilişkin şikâyetler, iş akdi feshedilip göreve
iade edilen sigortalıların geriye dönük prim ödemeleri, tarım sigortalılarının prim
ödemeleri ve emeklilik işlemleri, yersiz sağlık ödemeleri borcunun kaldırılması, taşeron
2018 YILLIK RAPOR 231