Page 234 - kdk_yillik_rapor2018
P. 234
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
düzenleme yapılmasına ihtiyaç duyulduğu anlaşılmaktadır. Zira süreç içerisinde yasal
düzenlemenin kapsamı nedeniyle benzer işi yapmasına rağmen yasadan yararlanamayan
bazı kesimlerin, yine yasa koyucu tarafından kapsama dâhil edildiği görülmüştür.
Kamu personel rejimine yeni bir statü kazandıran ve (4/D) olarak anılan uygulama ile
bu statüdeki personele uygulanan iş ve işlemlerde yeknesaklık sağlanmasını teminen
01/01/2018 tarihli ve 30288 sayılı Resmi Gazetede; Kamu Kurum ve Kuruluşlarında
Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımı Sözleşmeleri Kapsamında Çalıştırılmakta
Olan İşçilerin Sürekli İşçi Kadrolarına veya Mahalli İdare Şirketlerinde İşçi Statüsüne
Geçirilmesine İlişkin 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Geçici 23 ve Geçici 24
üncü Maddelerinin Uygulanmasına Dair Usul ve Esaslar yayımlanmıştır.
Anılan kanun ve ikincil mevzuat hükümlerinde, kadroya geçiş koşullarının tespiti
yanında kadroya geçtikten sonraki uygulamalara ilişkin hükümlerin de yer aldığı;
ancak bazı hususların eksik olduğu anlaşılmaktadır. Şöyle ki; Kurumumuza yapılan
başvurulardan; çalışma koşulları, nakil talepleri, meslek kodu ve unvan değişikliği gibi
durumların anılan mevzuat hükümlerinde öngörülmediği, bu sebeple dinamik yapıda
olan ve birçok idarenin uygulayıcı konumunda olduğu bu uygulamaya ilişkin ikincil
düzenlemelerin makul sürede geliştirilmesi ve detaylandırılmasına ihtiyaç olduğu
değerlendirilmektedir.
Kurumumuza yapılan taşeron işçilerin kadro taleplerine ilişkin çok sayıda başvuru
hakkında inceleme yapılmadan önce başvurular kadroya alınmama gerekçeleri
kapsamında gruplara ayrılarak yukarıda belirtilen usul çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Başvuruların inceleme sürecinde anılan hükümlerin uygulanmasına ilişkin tereddütlerin
giderilmesi amacıyla Kamu İhale Kurumundan özellikle ihale şartları, %70’lik dilim
hesaplama ve şoförlerin durumu gibi hususlarda; Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler
Bakanlığından ise 4 Aralık kıstasının tespiti vb. tereddüt içeren konularda bilgi ve belge
talebinde bulunulmuş ve toplantı düzenlenmiştir.
Diğer taraftan konuyla düzenleme Olağanüstü Kanun Hükmünde Kararname ile
düzenlenerek aynen TBMM’den geçerek kanunlaştığından ve Anayasa Mahkemesince
31/05/2018 tarihli E.: 2018/45, K.: 2018/51 sayılı kararda; 1/2/2018 tarihli ve
7079 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesine Dair Kanunun
yok hükmünde olduğunun kabul edilmesi ve bunun kabul edilmemesi hâlinde şekil
bakımından Anayasaya aykırılığı nedeniyle iptali talebini karara bağlayarak, Ret Kararı
verildiğinden; Kurumumuz incelemelerinde kanun koyucunun kriterlerine temel
anlamda bağlı kalınmıştır.
Özetle taşeron işçilerin kadro taleplerine ilişkin başvurular, taraf yönünden birçok
idareyi ilgilendirmesi; konu yönünden kadroya alınmama nedenlerinin farklılaşması
ve yapılan inceleme yönünden her türlü ön inceleme kararı ve esas kararlara konu
2018 YILLIK RAPOR 233