Page 233 - kdk_yillik_rapor2018
P. 233
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
işçilerin kullanılmayan yıllık izinlerine ilişkin ücretlerin ödenmesi, emeklilik işlemleri,
emeklilik işlemlerinde hatalı hesaplamaların düzeltilmesi, hizmet iptali nedeniyle
emekli maaşının kesilmesi, emekli ikramiyelerinin hesaplanması, emeklilerin kazanılmış
hak aylığı, emekli keseneğine esas aylık intibakı ve ek gösterge, yersiz ödeme sebebiyle
çıkarılan borcun tahsiline itiraz, hizmet birleştirme işlemleri, yurtdışı borçlanma,
hizmet dökümü kayıtlarının düzeltilmesi, 30 yıl ve üzeri hizmeti bulunanların emekli
ikramiyesi, emniyet hizmetleri sınıfında çalışanların eksik sigortalılık hizmetlerini
tamamlamak için polis akademisinde geçen süreleri borçlanma talepleri, malulen
emeklilik, astsubay sınıf okulunda 18 yaş altında geçen sürelerinin fiili hizmetten
sayılması talebi ile açtıkları davaları kazananların bu sürelere ilişkin emekli keseneği
ve kurum karşılığı tutarlarının mezun olunan yılın astsubay çavuş aylık ve katsayısı
üzerinden hesaplanarak kurumları tarafından ödenmesi talepleri, yetim aylığı, yetim
aylığı bağlanmasında engelli sağlık kurulu raporunun reddedilmesi, kıdem ve ihbar
tazminatı, yüksek gerilim hattında çalışanların yüksek gerilim ilave ödemesi konuları
öne çıkmaktadır.
2018 yılında çalışma hayatı alanında en fazla başvuru ise, kamuoyunda taşerona kadro
düzenlemesi olarak anılan 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile 375
sayılı KHK’da yapılan düzenlemeler sonrasında kapsam dışında kalan işçilerin kadro
taleplerine ilişkin olarak kaydedilmiştir.
Uzun yıllardır kamuoyunda tartışılan bir konu olan taşeron işçilerin kadro talebi;
24/12/2017 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 696 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında
Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve 08/03/2018
tarih ve 30354 sayılı (Mükerrer) Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 7079
sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesine Dair Kanun ile yasal
zemine kavuşmuştur.
Taşeron işçilerin kadroya geçirilmesi; anılan düzenlemede belirtilen idarelerin söz konusu
bütçelerinden karşılanan personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmeleri
kapsamında 4/12/2017 tarihi itibarıyla çalışıyor olmak gibi bazı koşullara bağlanmıştır.
Bu koşulların değerlendirilmesi sürecinde uygulayıcı idarelerin öngörülemeyen çeşitli
sorunlarla karşılaştıkları gözlemlenmiştir.
Süreç içerisinde taşeron işçilerce fiilen yapılan işin niteliği; idarelerce ise yasanın
koşulları dikkate alınarak yapılan değerlendirmelerin her zaman örtüşmediği, bu
nedenle bir kısım taşeron işçinin kadroya geçememesi gibi sonuçların ortaya çıktığı, bu
durumun da yasadan yararlanamayan kesimlerde haksızlığa uğranıldığı algısını yarattığı,
Kurumumuza yapılan başvurularda tespit edilen önemli bir husus olarak karşımıza
çıkmaktadır.
Bu sorunların giderilmesi amacıyla, öncelikle toplumun geniş kesimini ilgilendiren ve
uygulanması ile ortaya çıkan bu tür durumların etki analizinin yapılarak ilave yasal
232 2018 YILLIK RAPOR