Page 313 - kdk_yillik_rapor2018
P. 313
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Keskin T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu Müdürlüğüne ve Keskin Mal Müdürlüğüne
yazı yazdığını; bunun üzerine, harç bedelinin iadesi için Keskin Mal Müdürlüğüne
müracaatta bulunduğunu; Mal Müdürlüğünün, 15/12/2017 tarihli yazısıyla, iade
talebinin harcın yatırıldığı saymanlığa iletilmesi gerektiğini bildirdiğini; ilerleyen
süreçte Kırıkkale Defterdarlığına bir dilekçe gönderdiğini; ancak ‘alındı belgesi’ aslının
verilmemesi ve diğer ekli evrakın ‘aslı gibidir’ veya ‘e-imzalıdır‘ kaşesi ile onaylanmaması
gerekçesiyle iade talebinin yerine getirilmediğini; bu eksikliklerin say2000 sistemi
üzerinden veya doğrulama kodu marifetiyle giderilebileceğini; ispat yükümlülüğünün
tarafına yüklendiğini ve tutuklu olduğunun göz ardı edildiğini; yazışma ve zaman
israfına yol açıldığını iddia ederek gerekli araştırmanın yapılmasını ve anılan harç
bedelinin tarafına iadesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; Kamu Hizmetlerinin
Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmeliğin 8 inci maddesinde
zikredildiği üzere, idarenin görevi gereği uhdesinde bulundurduğu bilgi-belgelerin
başvuru sahiplerinden istenmemesi ile diğer idarelerin elektronik ortamda paylaşıma
açtığı bilgi-belgelerin başvuru sahiplerinden istenmeyeceği yönündeki hükümlere uygun
olarak, hürriyetinden mahrum kalanların (tutuklu-hükümlü) kamu kurum-kuruluşlarını
ilgilendiren iş-işlemlerinde bazı gereklilikleri tam olarak sağlayamayabilecekleri
de dikkate alınarak idari düzenleyici işlemlerde (yönetmelik, genelge vb.) gerekli
düzenlemelerin yapılması önem taşıdığı belirtilerek başvuruya muhatap idarenin,
bireysel başvuru harcının iade edilmemesi sonucunu doğuran iş-işlemlerinin, hukuka
ve iyi yönetim anlayışına uygun olmadığı değerlendirilerek bireysel başvuru harcının
iade edilmemesi sonucunu doğuran iş-işlemlerin yeniden gözden geçirilmesi, alındı
belgesinin fotokopisinin kurum kayıtlarıyla teyidinin yapılması ve diğer belgelerin de
doğruluğunun tespitinin gerçekleştirilmesi suretiyle anılan bedelin şikâyetçiye iadesi
76
hususunda Kırıkkale Defterdarlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
6.6.3 Vergi İşlemleri
Vergi uyuşmazlıkları, verginin tarafları olan devlet/idareler veya vergiye muhatap olan
kişilerin, düşünce ve davranışlarındaki farklılık sebebiyle uygulamada ortaya çıkan
anlaşmazlıklar olarak tanımlanmaktadır. Kurumumuza yapılan başvurulardan vergi
uyuşmazlıklarının ağırlıklı olarak salınan (tahakkuk ettirilen) verginin miktarı, kesilen
vergi cezaları ile verginin tahsili konularında ortaya çıktığı görülmektedir.
Vergi işlemlerinde (vergileme sürecinde) ortaya çıkan anlaşmazlıkların giderilmesi
için kişiler, vergi ile ilgili idareler nezdinde yaptıkları girişimlerden sonuç alamamaları
halinde diğer bir ifadeyle idarelerin olumsuz cevabı üzerine Kamu Denetçiliği Kurumu
(ombudsmanlık) gibi bağımsız kamu otoritesi olan Kurumlara doğrudan başvuru
yapabilecekleri gibi bu Kurumlara başvuru yapmaksızın doğrudan doğruya vergi
mahkemelerinde dava açabilmektedirler.
76 2018/4101 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 28/09/2018 tarihli ve Tavsiye Kararı
312 2018 YILLIK RAPOR